Όλα για το Sexting

Όλα για το Sexting
line

Ο όρος sexting, αναφέρεται στην αποστολή σεξουαλικών μηνυμάτων ή φωτογραφιών μέσω κινητών τηλεφώνων (SMS), των υπηρεσιών άμεσης ανταλλαγής μηνυμάτων (για παράδειγμα chat μηνυμάτων) ή μέσω των σελίδων κοινωνικής δικτύωσης. Η λέξη sexting αποτελεί συνδυασμό των λέξεων sex και texting (ανταλλαγή κειμένων-μηνυμάτων) και εμφανίστηκε στις αρχές της νέας χιλιετίας, καθώς οι έφηβοι ξεκίνησαν να γίνονται κάτοχοι κινητών τηλεφώνων. Καθώς η τεχνολογία αναπτύσσεται με ταχύτατους ρυθμούς και τα κινητά τηλέφωνα δίνουν την ικανότητα καταγραφής και αποστολής φωτογραφιών και βίντεο, η πρακτική της αποστολής προκλητικών φωτογραφιών αναπτύσσεται ραγδαία στον εφηβικό πληθυσμό ενώ εξαπλώνεται διαρκώς και στον ενήλικο πληθυσμό. Ενδεχομένως, στην αντίληψη των εφήβων η αποστολή τους μέσω της χρήσης του κινητού τηλεφώνου, όπως ακριβώς ανταλλάσσουν μηνύματα, να αποτελεί ένα είδος επικοινωνίας που δεν εγκυμονεί κινδύνους (Cupples & Thompson,2010, στους Strassberg, McKinnon, Sustaita, & Rullo, 2010).

Οι νομικές και οι κοινωνικές προεκτάσεις και προκλήσεις που προκαλεί το sexting είναι πολύπλοκες. Υπάρχουν περιπτώσεις όπου κάποιος έφηβος τραβάει μια φωτογραφία και την αποστέλλει σε κάποιον ενήλικα στο πλαίσιο μιας παράνομης και ακατάλληλης σεξουαλικής σχέσης. Σε άλλες περιπτώσεις η αποστολή και η παραλαβή ερωτικών φωτογραφιών φαίνεται να αποτελεί χαρακτηριστικό μιας φυσιολογικής αναπτυξιακά και κατάλληλης εφηβικής ρομαντικής-συναισθηματικής σχέσης. Υπάρχουν ακόμα και οι περιπτώσεις όπου είναι δύσκολο να προσδιοριστεί εάν ο έφηβος ήταν σύμφωνος για τη φωτογραφία που στάλθηκε σε κάποιον ή αν γνωρίζει με ποιό τρόπο αυτή η φωτογραφία θα χρησιμοποιηθεί ή εάν θα διανεμηθεί σε άλλους.

ΟΙ ΛΟΓΟΙ ΠΟΥ ΟΙ ΕΦΗΒΟΙ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ ΣΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΟΥ SEXTING

Σχετικά με τους λόγους που οι έφηβοι αποφασίζουν να στείλουν σεξουαλικές φωτογραφίες, έρευνες αναφέρουν ότι:

  • το κάνουν για πλάκα ή για λόγους φλερτ.
  • σαν ένα είδος ερωτικού δώρου προς το σύντροφο.
  • ως απάντηση κάποιου μηνύματος ή φωτογραφίας που δέχτηκε.
  • Προκειμένου να νιώσουν ερωτικοί και επιθυμητοί
  • πιέστηκαν από το άτομο που διατηρούσαν σχέση προκειμένου να αποστείλουν κάποιο σεξουαλικά προκλητικό μήνυμα ή φωτογραφία.

ΛΟΓΟΙ ΠΟΥ ΕΥΝΟΟΥΝ ΤΗΝ ΔΙΑΔΟΣΗ ΤΟΥ SEXTING ΣΤΗΝ ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ

ΕΦΗΒΕΙΑ: Η εμφάνιση της σεξουαλικής ορμής είναι μια φυσιολογική και φυσική όψη της εφηβικής ηλικίας ενώ είναι γεγονός ότι η σεξουαλική ενέργεια, το ερωτικό ενδιαφέρον και οι σεξουαλικές ορμές βρίσκονται στην αποκορύφωσή τους στην εφηβική ηλικία. Λαμβάνοντας τα παραπάνω υπόψη σε συνδυασμό με τη αίσθηση «παντοδυναμίας» των εφήβων και της τάσης τους να πειραματίζονται με τα δικά τους όρια αλλά και τα όρια των άλλων θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην υπόθεση ότι οι έφηβοι θα μπορούσαν να παρασυρθούν σε μια παρακινδυνευμένη σεξουαλική συμπεριφορά..

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΕΓΚΕΦΑΛΟΥ: Ένας άλλος τρόπος προκειμένου να κατανοήσουμε την ανταλλαγή σεξουαλικών φωτογραφιών ανάμεσα στους εφήβους σχετίζεται με την ανάπτυξη του εγκεφάλου σε αυτή την ηλικία. Μεγάλες δομικές αλλαγές στον προμετωπιαίο φλοιό συμβαίνουν έως την ηλικία των 25 ετών. Η ανωριμότητα σε αυτή την περιοχή συνδέεται με την υποανάπτυκτη-μειωμένη ικανότητα για τον έλεγχο των παρορμήσεων, ορθή κρίση, λήψης αποφάσεων, σχεδιασμού και ενσωμάτωσης των συναισθημάτων και των σκέψεων.

Έτσι, το sexting σε συνέπεια με τη νευροβιολογική ανάπτυξη θα μπορούσε να ειδωθεί υπό το πρίσμα μιας συναισθηματικής ενόρμησης που είναι παρορμητική και δεν περιλαμβάνει την ξεκάθαρη κατανόηση ή πρόβλεψη των πιθανών συνεπειών.

ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ – «ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΟΠΟΙΗΣΗ»

Η παραγωγή σεξουαλικών φωτογραφιών από τον ίδιο τον έφηβο που απεικονίζουν τον ίδιο μπορεί να αντιπροσωπεύει ένα είδος ερωτικής σχέσης που εναρμονίζεται με το πνεύμα της σύγχρονης τεχνολογικής εποχής μεταξύ των εφήβων. Τα κορίτσια είναι περισσότερο πιθανό να αναφέρουν λόγους κοινωνικής πίεσης προκειμένου να πάρουν και να αποστείλουν φωτογραφίες που απεικονίζουν τους εαυτούς τους. Στο πλαίσιο του σύγχρονου ρεύματος και πνεύματος της εποχής και της κοινωνικής πίεσης που οι έφηβοι μπορεί να υφίστανται συμπεριλαμβάνονται οι τηλεοπτικές εικόνες, οι διαφημίσεις, η μόδα, τηλεοπτικά shows ακόμα και τραγούδια.

Άραγε η παραγωγή και η ανταλλαγή ερωτικών φωτογραφιών αντανακλά μια μορφή υγιούς σεξουαλικής αναζήτησης ή αποτελεί σύμπτωμα της σύγχρονης «σεξουαλικοποιημένης» κοινωνίας; Ο όρος αυτός χρησιμοποιείται προκειμένου να αποδώσει τον εμποτισμό ή και το βομβαρδισμό της δυτικής κυρίως κοινωνίας με σεξουαλικές αναπαραστάσεις. Οι σεξουαλικές αυτές αναπαριστάσεις παρουσιάζονται παντού στη σύγχρονη ζωή όπως σε αφίσες, διαφημίσεις, τηλεόραση, διαδίκτυο κλπ.

  Είναι γεγονός ότι τα μέσα ενημέρωσης προβάλουν την εφηβική σεξουαλικότητα πολύ έντονα. Εφηβικά περιοδικά, ταινίες που απευθύνονται σε εφήβους, βίντεοκλιπς, τηλεοπτικές εκπομπές και σειρές, τραγούδια αλλά και χοροί προβάλλουν μια σεξουαλικοποιημένη εικόνα του έφηβου κοριτσιού ενώ ταυτόχρονα δημιουργούν και συγκεκριμένες προσδοκίες από αυτά – για παράδειγμα προσδοκίες αναφορικά με την εμφάνιση και το σώμα (αδύνατο κορμί, μεγάλο στήθος, μυώδες σώμα για τα αγόρια) αλλά και προσδοκίες αναφορικά με συγκεκριμένες δραστηριότητες (παρακολούθηση πορνογραφικών ταινιών, σεξουαλική δραστηριότητα, φωτογράφιση και αποστολή συγκεκριμένων μερών του σώματος).

Η παραγωγή ερωτικών, σεξουαλικών και γυμνών φωτογραφιών από την πλευρά των εφήβων ίσως να υποδηλώνει ότι τα όρια μεταξύ της υγιούς σεξουαλικότητας και τη σεξουαλικοποίησης είναι δυσδιάκριτα.

ΤΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΩΣ ΓΟΝΕΙΣ:

Είναι φυσιολογικό το παραπάνω φαινόμενο να δημιουργεί πολλές ανησυχίες και αγωνίες στους γονείς. Άλλωστε η αναδυόμενη σεξουαλικότητα των παιδιών είναι κάτι που σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να μας δημιουργεί αμηχανία.

Ανάλογα με την ηλικία του κάθε παιδιού μπορούμε να μιλήσουμε για την ασφάλεια στο διαδίκτυο και για τα προσωπικά μας δεδομένα. Για παράδειγμα σε ένα μικρό παιδί αντενδείκνυται να μιλήσουμε με όρους σεξουαλικής κακοποίησης αλλά αντίθετα να προσεγγίσουμε το θέμα μέσα από κάποιο παραμύθι ή παιχνίδι (π.χ. ένα παραμύθι με κάποια ζωάκια που ζητούν φωτογραφίες αλλά τα ζωάκια αποφασίζουν να μην στείλουν φωτογραφίες σε άτομε που δεν γνωρίζουν κ.λ.π).

Σε παιδιά εφηβικής ηλικίας μπορούμε να κάνουμε μια ανοιχτή συζήτηση για το θέμα αυτό ξεκινώντας με μια γενική ερώτηση (π.χ. πως το βιώνει αυτό το φαινόμενο, εάν έχει έρθει το ίδιο το παιδί ή κάποιος φίλος του αντιμέτωποι με αυτό). Ο σκοπός είναι να μας πει το ίδιο το παιδί τις σκέψεις του και όχι με μορφή κηρύγματος να του το εξηγήσουμε εμείς. Οι έφηβοι στις περισσότερες περιπτώσεις είναι ενήμεροι για το sexting και θεωρητικά γνωρίζουν τους κινδύνους αλλά παρόλα αυτά εύκολα μπορούν να παρασυρθούν. Ας ακούσουμε, λοιπόν, το παιδί μας και ας είμαστε ανοιχτοί να υποδεχτούμε οτιδήποτε και εάν φέρει αυτή η κουβέντα (αγωνίες, περιστατικό δικό του ή κάποιου φίλου του). Σε περίπτωση που το παιδί δεν γνωρίζει για το φαινόμενο μπορούμε μαζί του να συμβουλευτούμε επίσημες και επιστημονικές ιστοσελίδες (π.χ. saferinternet4kids.gr) και να δούμε μαζί ενημερωτικά βίντεο και φυλλάδια.

Είναι σημαντικό να τονίσουμε στο παιδί μας το σεβασμό στον εαυτό του και στο σώμα του προκειμένου να μην μπει στη διαδικασία να υποκύψει σε περίπτωση που νιώσει πίεση από τους συνομιλήκους.

Ακόμα ας ανακαλύψουμε μαζί με τα παιδιά το αίσθημα της έλλειψης αναστολής που μας δημιουργεί πολλές φορές το διαδίκτυο. Ας αναγνωρίσουμε πόσο εύκολα μπορούμε να πατήσουμε το «enter» στον υπολογιστή μας και το “send” στο κινητό μας καθώς νιώθουμε ότι είμαστε προστατευμένοι πίσω από την οθόνη, ότι είμαστε αόρατοι ή ανώνυμοι και ότι μοιάζουν με ένα παιχνίδι! Όταν γνωρίζουμε το πως νιώθουμε τείνουμε να προστατευόμαστε περισσότερο και να αντιστεκόμαστα στις παρορμήσεις μας.

Ας αναγνωρίσουμε μαζί με τον έφηβο πόσο ωραία μας κάνει να νιώσουμε ένα κοπλιμέντο και πόσο φυσιολογικό είναι να θέλουμε να νιώθουμε επιθυμητοί και ερωτικοί. Τα κοπλιμέντα από αγνώστους, όμως, είναι παρακινδυνευμένα και για αυτό αποφεύγουμε να εμπλεκόμαστε σε διαδικτυακές σχέσεις.

Τα παιδιά όταν νιώσουν ότι αποτελούμε ένα ασφαλές καταφύγιο για τα ίδια θα αναζητήσουν συμβουλές και ανακούφιση στην αγκαλιά μας. Για αυτό ας τους περάσουμε το μήνυμα ότι είμαστε διαθέσιμοι να τους υποστηρίξουμε σε οποιαδήποτε απορία τους και ακόμα και εάν έχουν κάνει κάποιο λάθος!

ΚΟΙΝΗ ΑΡΓΚΟ ΠΟΥ ΑΦΟΡΑ ΣΤΟ SEXTING

Καθώς το φαινόμενο αυτό αποκτά όλο και περισσότερες διαστάσεις, οι χρήστες έχουν δημιουργήσει έναν κώδικα επικοινωνίας, μια συγκεκριμένη γλώσσα προκειμένου να μπορούν να επικοινωνούν κρυφά μεταξύ τους.

Παρακάτω παρουσιάζονται οι πιο κοινές κωδικοποιημένες λέξεις που χρησιμοποιούν οι έφηβοι χρήστες στη διαδικασία του sexting: 

CD9 – code 9 parents are around (Κωδικός 9, οι γονείς είναι γύρω μου)

 P911 – parent alert (προσοχή γονείς)

 PIR – parent in room (γονείς στο δωμάτιο)

PAW – Parents are watching (οι γονείς παρακολουθούν)

POS – Parents over shoulders (οι γονείς πάνω από τους ώμους μου)

 8 – oral sex (στοματικό σεξ)

 GYPO – get your pants off (κατέβασε τα εσώρουχά σου)

GNRN – get naked right now (γδύσου αμέσως τώρα)

RUH – are you horny (είσαι σε ερωτική διάθεση;)

 CU46 – see you for sex (τα λέμε για σεξ)

IWSN -Ι want sex now (θέλω σεξ εδώ και τώρα)

 GNOC – get naked on camera (γδύσου μπροστά στην κάμερα)

RU18- Are you 18 (είσαι 18 ετών;)

CU4S – See you for sex (θα σε δω για να κάνουμε σεξ)

YWS – You want sex (θέλεις σεξ)

IWS – I want sex (θέλω σεξ)

143 – I love you (σε αγαπάω)

SorG – Straight or Gay (ετεροφυλόφιλος ή ομοφυλόφιλος)

NALOPKT – Not A Lot Of People Know This (Δεν το ξέρουν πολλοί άνθρωποι αυτό)

TDTM – Talk Dirty To Me (Μίλα μου βρώμικα)

WYCM – Will You Call Me (θα με καλέσεις;)

 

Δειτε Επίσης το υπόλοιπο υλικό μας για το sexting:

 

ΠΗΓΕΣ:

Dobson, A., S., Ramsussen, M., L., & Tyson, D. (2012). Submission to the Victorian Law Reform Committee; Inquiry into Sexting. Ανασύρθηκε στις 08/11/2015  από εδώ 

Eu Kids Online. Risks and safety on the internet. The perspective of European children. Ανασύρθηκε στις 9/11/2015 από εδώ 

Judge, M., A. (2012). “Sexting” Among U.S. Adolescents:Psychological and Legal Perspectives. HARV.REV PSYCHIATRY 2012; 20:86–96.

Mitchell, K.,J., Filkelhor, D, Jones, L.,M., & Wolak, J (2011). Prevalence and Characteristics of Youth Sexting: A National Study. Pediatrics, 129, 1-7

Font Resize