Βασικοί κανόνες για σωστή διαδικτυακή συμπεριφορά
line

Η ευγένεια και ο αλληλοσεβασμός βοηθούν στην αποδοτική αλληλεπίδραση των ανθρώπων εντός και εκτός διαδικτύου. Ο κώδικας δεοντολογικής συμπεριφοράς στο Διαδίκτυο (στη διεθνή βιβλιογραφία: netiquette) είναι το σύνολο των κανόνων που ορίζουν την αποδεκτή συμπεριφορά μεταξύ δύο ή περισσότερων χρηστών του διαδικτύου κατά την ηλεκτρονική τους επικοινωνία.

Οι πραγματικοί άνθρωποι έχουν προτεραιότητα

Τίποτα δεν είναι πιο ενοχλητικό από το να προσπαθείς να έχεις μια συζήτηση με κάποιον που ενδιαφέρεται περισσότερο για το κινητό ή τον υπολογιστή του. Όταν είστε με κάποιο άτομο, μην απαντάτε στο κινητό σας τηλέφωνο, εκτός αν πρόκειται να πείτε στο άτομο που βρίσκεται στην άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής ότι θα το καλέσετε πίσω. Αν περιμένετε μια σημαντική κλήση ή ένα email, ενημερώστε το άτομο που είναι μαζί σας ώστε να το γνωρίζει εκ των προτέρων και ζητήστε συγνώμη για τη λήψη της κλήσης. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό στην περίπτωση που το άτομο με το οποίο βρίσκεστε είναι ο φίλος, ο σύντροφος ή το παιδί σας. Ο συνεχής έλεγχος του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, του τηλεφωνητή σας ή των κοινωνικών δικτύων ενώ βρίσκεστε μαζί τους τους δίνει το μήνυμα ότι δεν ενδιαφέρεστε για αυτούς. Και είναι εξαιρετικά ενοχλητικό να είσαι με κάποιον που έχει μια συζήτηση στην οποία δε μπορείς να συμμετέχεις. Αυτό ισχύει και για τους δημόσιους χώρους, όπως εστιατόρια, δημόσια συγκοινωνία, καταστήματα, ανελκυστήρες και βιβλιοθήκες.

Σεβαστείτε την ιδιωτικότητα των άλλων χρηστών. Μη διαβιβάζετε τις πληροφορίες που σας αποστέλλονται χωρίς να ρωτήσετε πρώτα τον αποστολέα. Το ίδιο ισχύει και για τη δημοσίευση ή την αποστολή φωτογραφιών ή βίντεο που περιλαμβάνουν άλλα άτομα. Και θυμηθείτε, αν προσθέσετε ετικέτες σε άτομα στο Facebook, οι άλλοι χρήστες μπορεί να έχουν πρόσβαση στις εικόνες αυτών των ανθρώπων, εκτός αν έχουν προσαρμόσει τις ρυθμίσεις απορρήτου τους.

Αποφύγετε τα υβριστικά σχόλια. Μπορείτε να εκφράσετε την έντονη διαφωνία σας με αυτό που λέει κάποιος, αλλά μην χρησιμοποιείτε υβριστικά επίθετα ή τον απειλείτε με προσωπική βία.

Μην κάνετε spam. Δηλαδή, μην δημοσιεύετε επανειλημμένα την ίδια διαφήμιση για προϊόντα ή υπηρεσίες. Οι περισσότεροι ιστότοποι έχουν αυστηρούς και συγκεκριμένους κανόνες σχετικά με το ποιος επιτρέπεται να δημοσιεύει διαφημίσεις και τι είδους διαφημίσεις είναι.

Να γράφετε με σαφή και συνοπτικό τρόπο. Σε έναν ιστότοπο που έχει πολλούς χρήστες από διάφορες ηλικιακές ομάδες ή εθνικότητες, αποφύγετε να χρησιμοποιείτε αργκό που ίσως δεν καταλαβαίνουν.

Θυμηθείτε ότι οι αναρτήσεις σας είναι δημόσιες. Μπορούν να διαβαστούν από τον σύντροφό σας, τα παιδιά σας, τους γονείς σας ή τον εργοδότη σας. Αν δεν θα κάνατε κάτι δημόσια, μην το κάνετε στο διαδίκτυο.

Μην κάνετε αποκλεισμούς στο κοινό σας. Αν έχετε ένα προσωπικό αστείο να μοιραστείτε με ένα άλλο άτομο ή ένα μικρό αριθμό ατόμων σε μια μεγαλύτερη διαδικτυακή ομάδα, στείλτε τους ένα προσωπικό μήνυμα. Μην κάνετε όλους τους άλλους να αισθάνονται αποκομμένοι.

Μην κάνετε προσθήκη σε φίλους και μετά τους διαγράφετε, γιατί μπορεί να είναι προσβλητικό για κάποιον. Σκεφθείτε πριν προσθέσετε ή αποδεχτείτε την πρόσκλησή φίλου. Αν δεν θέλετε να μείνετε σε επαφή μαζί τους, μην τους προσθέσετε. Αν θέλετε να είστε σε επαφή για επαγγελματικούς λόγους, πείτε τους ότι χρησιμοποιείτε το Facebook για στενές προσωπικές φιλίες και συνδέστε τους στο LinkedIn ή σε άλλο επαγγελματικό δικτυακό τόπο για πιο απομακρυσμένες επαφές.

Ελέγξτε αν τα γεγονότα ισχύουν πριν κοινοποιήσετε μια είδηση. Αναπτύξτε κριτική σκέψη και εμπιστευθείτε το ένστικτο και τη λογική σας. Αν κάτι σας φαίνεται απίστευτο, τότε είναι πολύ πιθανό να είναι ψέμα ή να περιέχει μεγάλες ανακρίβειες.

Μην δημοσιεύετε υλικό που προστατεύεται από πνευματικά δικαιώματα στο οποίο δεν είστε κάτοχοι των δικαιωμάτων. Οι ιστότοποι διαφέρουν ως προς το πόσο αυστηροί είναι.