Chatbots: Το μέλλον στην επικοινωνία με τις ηλεκτρονικές συσκευές
line
#chatbox

 

Τα chatbots είναι λογισμικά που εκτελούν κάποιες λειτουργίες μιμούμενα, όσο το δυνατόν καλύτερα, τον ανθρώπινο λόγο, γραπτό ή προφορικό. Με άλλα λόγια, software που μπορούν και απαντούν στις ερωτήσεις μας – στο μέτρο πάντα του τεχνολογικώς δυνατού.

Η εν λόγω τεχνολογία όμως δεν είναι κάτι καινούργιο, αντίθετα υπάρχει εδώ και 50 χρόνια. Το πρωτότοκο chatbot είχε το όνομα ELIZA (1966). Δημιουργός του υπήρξε ο καθηγητής Joseph Weizenbaum, που ήθελε να αποδείξει πόσο «επιφανειακή» είναι η επικοινωνία μεταξύ ανθρώπων και υπολογιστών. Ωστόσο, εντυπωσιάστηκε και ο ίδιος από τη συναισθηματική σχέση που μπορούν να αναπτύξουν οι άνθρωποι μιλώντας με μια μηχανή.

Ο κ. Στέργιος Χατζηκυριακίδης, υπολογιστικός γλωσσολόγος και λέκτορας του Πανεπιστημίου του Γκέτεμποργκ τονίζει πως το να αντιμετωπίζονται τα chatbots σαν να είναι φυσικοί ομιλητές μιας γλώσσας, ως σκεπτόμενα όντα δηλαδή που μπορούν να λειτουργήσουν και εκτός συγκεκριμένου πλαισίου, αποτελεί μια ανθρώπινη παρανόηση.

«Θα βρέξει σήμερα;» θα ρωτήσει ο κ. Φώτης Δραγανίδης, διευθυντής Tεχνολογίας της Microsoft Hellas. «Οχι, είναι απίθανο. Η θερμοκρασία θα κυμανθεί από 56 έως 70 βαθμούς Φάρεναιτ», θα έρθει η απάντηση από τον υπολογιστή μπροστά στα έκπληκτα μάτια μας. Την απάντηση δίνει ένα universal chatbot με την ονομασία Cortana. Αποτελεί προϊόν της εταιρείας και σε άψογα Αγγλικά λειτουργεί ως ένας ηλεκτρονικός βοηθός των χρηστών με αντικείμενο εργασίας, λίγο έως πολύ, τα πάντα! Κρατάει ημερολόγιο, υπενθυμίζει τα ραντεβού, είναι ικανό να απαντά στις ερωτήσεις τους και, τέλος, με τον καιρό προσαρμόζεται καλύτερα στη φωνή τους, έχοντας δυνατότητες αυτοδιδασκαλίας (machine learning).

Τους τελευταίους μήνες παρακολουθούμε μια «επενδυτική κούρσα» στον τομέα, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τα σχεδόν 9 εκατ. δολάρια που φημολογείται ότι δαπάνησε η Google εξαγοράζοντας την εξειδικευμένη start-up Api.Ai. Για ποιον λόγο όμως καταπιάστηκε και η Microsoft πρόσφατα με τα chatbots; «Τα chatbots θα αλλάξουν τον τρόπο αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με τους υπολογιστές. Από το πληκτρολόγιο και το ποντίκι προχωρήσαμε στις οθόνες αφής και σιγά σιγά προχωράμε προς τις φωνητικές εντολές (γραπτές ή προφορικές). Τα chatbots φαίνεται ότι είναι το μέλλον και, όπως είναι φυσικό, μας ενδιαφέρουν πολύ», υπογράμμισε ο κύριος Δραγανίδης.

Σήμερα οι εξελίξεις σε τομείς όπως η αναγνώριση φωνής και η υπολογιστική γλωσσολογία δίνουν την ευκαιρία στα chatbots να διαπρέψουν στο άμεσο μέλλον. Στον θαυμαστό καινούργιο κόσμο του διαδικτύου όπου ζούμε, μας προσφέρουν μείωση φόρτου εργασίας, διευκόλυνση στις καθημερινές ασχολίες, καθώς και ένα ιδιαίτερα φιλικό interface. Ο άμεσος διάλογος αποτελεί τον πλέον οικείο τρόπο επικοινωνίας για εμάς τους ανθρώπους. Όμως ακόμα δεν είναι απολύτως έτοιμα, απουσιάζουν τα killer bots, όπως μας τα ονόμασε ο κύριος Δραγανίδης. Εκείνα τα chatbots που θα κάνουν μια τεράστια διεθνή επιτυχία, έτσι ώστε να ανοίξουν οι καλώς εννοούμενοι «ασκοί του Αιόλου», όπως ακριβώς έγινε λίγα χρόνια πριν με τα apps.

 

Πηγή: Kathimerini.gr