Απάτες κλοπής προσωπικών δεδομένων και κωδικών
line

Απάτες κλοπής προσωπικών δεδομένων και κωδικών

Το hacking συμβαίνει όταν ένας απατεώνας αποκτά πρόσβαση στις προσωπικές σας πληροφορίες χρησιμοποιώντας τεχνολογία για να εισβάλει στον υπολογιστή, την κινητή συσκευή ή το δίκτυό σας. Μόλις οι απατεώνες χακάρουν τον υπολογιστή ή την κινητή συσκευή σας, μπορούν να έχουν πρόσβαση στα προσωπικά σας στοιχεία, να αλλάξουν τους κωδικούς πρόσβασής σας και να περιορίσουν την πρόσβαση στο σύστημά σας. Θα χρησιμοποιήσουν τις πληροφορίες που λαμβάνουν για να διαπράξουν δόλιες δραστηριότητες, όπως κλοπή ταυτότητας ή να αποκτήσουν άμεση πρόσβαση στα τραπεζικά στοιχεία και τα στοιχεία της πιστωτικής σας κάρτας.

 

Συνήθη παραδείγματα

  • Κακόβουλο λογισμικό και ransomware - Το κακόβουλο λογισμικό σας εξαπατά να εγκαταστήσετε λογισμικό που επιτρέπει στους απατεώνες να έχουν πρόσβαση στα αρχεία σας και να παρακολουθούν τι κάνετε, ενώ το ransomware απαιτεί πληρωμή για να «ξεκλειδώσει» τον υπολογιστή ή τα αρχεία σας.
  • Εκμετάλλευση αδυναμιών ασφαλείας - Η εκμετάλλευση αδυναμιών μπορεί να περιλαμβάνουν εύκολους ή προβλέψιμους κωδικούς πρόσβασης, μη ενημερωμένο λογισμικό προστασίας από κακόβουλο λογισμικό (malware) και μη ασφαλείς συνδέσεις WiFi και Bluetooth.
  •  Απάτες ανακατεύθυνσης πληρωμών - Συμβαίνει κυρίως σε επιχειρήσεις, όπου ένας απατεώνας παρουσιάζεται ως ένας από τους τακτικούς προμηθευτές της επιχειρησης θα πει ότι τα τραπεζικά του στοιχεία έχουν αλλάξει και θα δώσει νέο αριθμό τραπεζικού λογαριασμού . Η απάτη συχνά εντοπίζεται μόνο όταν ο νόμιμος προμηθευτής ρωτήσει γιατί δεν έχει πληρωθεί. 

Ύποπτα σημάδια

  • Δεν μπορείτε να συνδεθείτε στον υπολογιστή ή την κινητή συσκευή σας, ούτε στο email, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και σε άλλους διαδικτυακούς λογαριασμούς.
  • Παρατηρείτε νέα εικονίδια στην οθόνη του υπολογιστή σας ή ο υπολογιστής σας δεν είναι τόσο γρήγορος όσο συνήθως.
  • Τα αρχεία στον υπολογιστή σας έχουν μετακινηθεί ή διαγραφεί.
  • Παρατηρείτε ύποπτα αναδυόμενα παράθυρα.
  • Παρατηρείτε ότι λείπουν χρηματικά ποσά από τον τραπεζικό σας λογαριασμό χωρίς καμία εξήγηση.
  • Υποψιάζεστε ότι ο αριθμός του κινητού σας τηλεφώνου έχει μεταφερθεί χωρίς τη συγκατάθεσή σας, αφού παρατηρήσετε ότι το τηλέφωνό σας εμφανίζει 'μόνο SOS' εκεί που εμφανίζονται συνήθως οι γραμμές λήψης.

Πώς να προστατευτείτε

  • Διατηρείτε πάντα ενημερωμένη την ασφάλεια του υπολογιστή σας με λογισμικό προστασίας από κακοβουλο λογισμικό και ένα καλό τείχος προστασίας. Αγοράστε υπολογιστή και λογισμικό προστασίας malware μόνο από αξιόπιστες πηγές.
  • Χρησιμοποιήστε το λογισμικό ασφαλείας σας για να εκτελέσετε έλεγχο κακοβουλου λογισμικού εάν πιστεύετε ότι η ασφάλεια του υπολογιστή σας έχει παραβιαστεί. 
  • Ασφαλίστε τα δίκτυα και τις συσκευές σας και αποφύγετε τη χρήση δημόσιων υπολογιστών ή σημείων πρόσβασης δημόσιων WiFi για ενέργειες που εμπεριέχουν πληκτρολόγηση προσωπικών δεδομένων.
  • Επιλέξτε κωδικούς πρόσβασης και PIN που θα ήταν δύσκολο να μαντέψουν οι άλλοι και αλλάζετέ τα τακτικά. Μην τα αποθηκεύετε στο τηλέφωνο ή τον υπολογιστή σας.
  • Μην ανοίγετε συνημμένα και μην κάνετε κλικ σε συνδέσμους σε μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή μηνύματα κοινωνικής δικτύωσης που έχετε λάβει από αγνώστους – απλώς πατήστε διαγραφή.
  • Να είστε προσεκτικοί με τις δωρεάν λήψεις και την πρόσβαση σε ιστότοπους, όπως μουσική, παιχνίδια, ταινίες και ιστότοπους για ενήλικες. Μπορεί να εγκαταστήσουν επιβλαβή προγράμματα χωρίς να το γνωρίζετε.

Εχετε πέσει θύμα;

Εάν πιστεύετε ότι έχετε πέσει θύμα τετοιας απάτης και εχουν κλαπεί με δόλιο τρόπο προσωπικές σας πληροφορίες , όπως τα στοιχεία του λογαριασμού σας, το διαβατήριο, ή άλλα προσωπικά στοιχεία ταυτοποίησης , επικοινωνήστε αμέσως με την τράπεζά σας, το χρηματοπιστωτικό ίδρυμά σας ή άλλες σχετικές υπηρεσίες. Επίσης αν εχετε στοιχεία μπορείτε να κανετε καταγγελία στην Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.

Σας προτρεπουμε επίσης να αναφέρετε τις απάτες στην Γραμμή καταγγελιων παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο www.safeline.gr μέσω της σελίδας αναφοράς απάτης. Αυτό μας βοηθά να προειδοποιούμε τους ανθρώπους για τρέχουσες απάτες, να παρακολουθούμε τις τάσεις και να διακόπτουμε τις απάτες όπου είναι δυνατόν. H SafeLine παρέχει επίσης οδηγίες για την προστασία σας από απάτες και πού να λάβετε βοήθεια.

Διαδώστε το μήνυμα στους φίλους και την οικογένειά σας για να τους προστατέψετε.

Η κλοπή ταυτότητας είναι ένας τύπος απάτης που περιλαμβάνει τη χρήση της ταυτότητας κάποιου άλλου για την κλοπή χρημάτων ή την απόκτηση άλλων οφελών. Παρακάτω αναφέρονται γνωστοί τρόποι κλοπής ταυτότητας:

  • Phishing - ο απατεώνας σας ξεγελάει για να παραδώσετε τα προσωπικά σας στοιχεία.
  • Hacking - ο απατεώνας αποκτά πρόσβαση στις πληροφορίες σας εκμεταλλευόμενος τις αδυναμίες ασφαλείας στον υπολογιστή, την κινητή συσκευή ή το δίκτυό σας.
  • Απάτες απομακρυσμένης πρόσβασης - ο απατεώνας σας ξεγελά για να του δώσετε απομακρυσμένη πρόσβαση στον υπολογιστή σας και να πληρώσετε για μια υπηρεσία που δεν χρειάζεστε.
  • Κακόβουλο λογισμικό και ransomware - απάτη με εγκατάσταση λογισμικό που επιτρέπει στους απατεώνες να έχουν πρόσβαση στα αρχεία σας και να παρακολουθούν τι κάνετε, ενώ το ransomware απαιτεί πληρωμή για να «ξεκλειδώσει» τον υπολογιστή ή τα αρχεία σας.
  • Ψεύτικα διαδικτυακά προφίλ - ο απατεώνας δημιουργεί ένα ψεύτικο προφίλ σε ένα μέσο κοινωνικής δικτύωσης ή ιστότοπο γνωριμιών και σας στέλνει ένα αίτημα φιλία και ακόλουθου.
  • Παραβιάσεις δεδομένων (Data breaches) - ο απατεώνας λαμβάνει τα δεδομένα σας μέσω τυχαίων παραβιάσεων δεδομένων επιχειρηματικών ή κρατικών λογαριασμών. Ίσως να μην γνωρίζετε καν ότι ορισμένες από τις πληροφορίες σας έχουν φτάσει στους απατεώνες.

Ύποπτα σημάδια

  • Λαμβάνετε ένα email, ένα μήνυμα κειμένου ή ένα τηλεφώνημα που ζητά για προσωπικές πληροφορίες.
  • Λαμβάνετε ένα email ή ένα μήνυμα κειμένου που σας ζητά να «επικυρώσετε» ή να «επιβεβαιώσετε» τα προσωπικά σας στοιχεία κάνοντας κλικ σε έναν σύνδεσμο ή ανοίγοντας ένα συνημμένο. Το μήνυμα μπορεί να έχει συντακτικά ή γραμματικά ή ορθογραφικά λάθη.
  • Υπάρχουν πολλα αναδυόμενα παράθυρα στον υπολογιστή ή την κινητή συσκευή σας που ρωτούν εάν θέλετε να επιτρέψετε την εκτέλεση του λογισμικού.
  • Λαμβάνετε ένα αίτημα φιλίας από κάποιον που δεν γνωρίζετε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Πώς να προστατευτείτε

  • Μην ανοίγετε συνημμένα και μην κάνετε κλικ σε συνδέσμους σε μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή μηνύματα κοινωνικής δικτύωσης που έχετε λάβει από αγνώστους – απλώς πατήστε διαγραφή.
  • Επαληθεύστε την ταυτότητα της επαφής καλώντας απευθείας τον σχετικό οργανισμό – βρείτε τη μέσω μιας ανεξάρτητης πηγής, όπως ένας τηλεφωνικός κατάλογος ή η διαδικτυακή αναζήτηση.
  • Μην χρησιμοποιείτε τα στοιχεία επικοινωνίας που παρέχονται στο μήνυμα που σας έχει αποσταλεί από άγνωστο αποστολέα.
  • Ποτέ μην στέλνετε χρήματα και μην δίνετε πιστωτική κάρτα, στοιχεία λογαριασμού στο διαδίκτυο ή αντίγραφα προσωπικών εγγράφων σε οποιονδήποτε δεν γνωρίζετε ή δεν εμπιστεύεστε.
  • Ποτέ μην παρέχετε σε αγνώστους απομακρυσμένη πρόσβαση στον υπολογιστή σας – ποτέ δεν ξέρετε πραγματικά με ποιον έχετε να κάνετε.
  • Επιλέξτε κωδικούς πρόσβασης που θα ήταν δύσκολο να μαντέψουν οι άλλοι. Μην χρησιμοποιείτε τον ίδιο κωδικό πρόσβασης για κάθε λογαριασμό και μην τον μοιράζεστε με κανέναν.
  • Διατηρείτε πάντα ενημερωμένη την ασφάλεια του υπολογιστή σας με λογισμικό προστασίας από κακοβουλο λογισμικό και ένα καλό τείχος προστασίας. Αγοράστε υπολογιστή και λογισμικό προστασίας malware μόνο από αξιόπιστες πηγές.
  • Αποφύγετε τη χρήση δημόσιων υπολογιστών ή σημείων πρόσβασης δημόσιων WiFi για ενέργειες που εμπεριέχουν πληκτρολόγηση προσωπικών δεδομένων.
  • Να είστε πολύ προσεκτικοί σχετικά με το πόσες προσωπικές πληροφορίες μοιράζεστε σε ιστότοπους κοινωνικών δικτύων. Οι απατεώνες μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις πληροφορίες και τις φωτογραφίες σας για να δημιουργήσουν μια ψεύτικη ταυτότητα ή να σας στοχοποιήσουν με απάτη.

Εχετε πέσει θύμα;

Εάν πιστεύετε ότι έχετε πέσει θύμα τετοιας απάτης και εχουν κλαπεί με δόλιο τρόπο προσωπικές σας πληροφορίες , όπως τα στοιχεία του λογαριασμού σας, το διαβατήριο, ή άλλα προσωπικά στοιχεία ταυτοποίησης , επικοινωνήστε αμέσως με την τράπεζά σας, το χρηματοπιστωτικό ίδρυμά σας ή άλλες σχετικές υπηρεσίες. Επίσης αν εχετε στοιχεία μπορείτε να κανετε καταγγελία στην Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.

Σας προτρεπουμε επίσης να αναφέρετε τις απάτες στην Γραμμή καταγγελιων παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο www.safeline.gr μέσω της σελίδας αναφοράς απάτης. Αυτό μας βοηθά να προειδοποιούμε τους ανθρώπους για τρέχουσες απάτες, να παρακολουθούμε τις τάσεις και να διακόπτουμε τις απάτες όπου είναι δυνατόν. H SafeLine παρέχει επίσης οδηγίες για την προστασία σας από απάτες και πού να λάβετε βοήθεια.

Διαδώστε το μήνυμα στους φίλους και την οικογένειά σας για να τους προστατέψετε.

Πώς λειτουργεί αυτή η απάτη;

Ένας απατεώνας επικοινωνεί μαζί σας προσποιούμενος ότι προέρχεστε από μια κάποια (συνήθως) γνωστή επιχείρηση, όπως μια τράπεζα, ένας πάροχος υπηρεσιών τηλεφώνου ή διαδικτύου. Μπορεί να επικοινωνήσουμε μαζί σας μέσω email, μέσων κοινωνικής δικτύωσης, τηλεφωνικής κλήσης ή μηνύματος κειμένου.

Ο απατεώνας σας ζητά να δώσετε ή να επιβεβαιώσετε τα προσωπικά σας στοιχεία. Για παράδειγμα, ο απατεώνας μπορεί να πει ότι η τράπεζα ή ο οργανισμός επαληθεύει τα αρχεία πελατών λόγω τεχνικού σφάλματος. Ή, μπορεί να σας ζητήσουν να συμπληρώσετε μια έρευνα πελατών και να προσφέρετε ένα βραβείο για τη συμμετοχή.

Εναλλακτικά, ο απατεώνας μπορεί να σας ειδοποιήσει για «μη εξουσιοδοτημένη ή ύποπτη δραστηριότητα στον λογαριασμό σας». Μπορεί να σας πουν ότι έχει γίνει μια μεγάλη αγορά σε μια ξένη χώρα και να σας ρωτήσουν εάν εξουσιοδοτήσατε την πληρωμή. Εάν απαντήσετε ότι δεν το κάνατε, ο απατεώνας θα σας ζητήσει να επιβεβαιώσετε τα στοιχεία της πιστωτικής σας κάρτας ή της τράπεζας, ώστε η δήθεν «τράπεζα» να μπορέσει να διερευνήσει. Σε ορισμένες περιπτώσεις, ο απατεώνας μπορεί να έχει ήδη τον αριθμό της πιστωτικής σας κάρτας και να σας ζητήσει να επιβεβαιώσετε την ταυτότητά σας αναφέροντας τον 3 ή 4ψήφιο κωδικό ασφαλείας που είναι τυπωμένος στην κάρτα.

Τα μηνύματα ηλεκτρονικού ψαρέματος έχουν σχεδιαστεί για να φαίνονται γνήσια και συχνά αντιγράφουν τη μορφή που χρησιμοποιείται από τον οργανισμό που ο απατεώνας προσποιείται ότι αντιπροσωπεύει, συμπεριλαμβανομένης της επωνυμίας και του λογότυπου. Θα σας μεταφέρουν σε έναν ψεύτικο ιστότοπο που μοιάζει με τον πραγματικό ιστότοπο του οργανισμού, αλλά έχει μια ελαφρώς διαφορετική διεύθυνση. Για παράδειγμα, εάν ο νόμιμος ιστότοπος είναι "https://www.winbank.gr", ο απατεώνας μπορεί να χρησιμοποιήσει μια διεύθυνση όπως "http://www.winbanks.com".

Εάν παρέχετε στον απατεώνα τα στοιχεία σας στο διαδίκτυο ή μέσω τηλεφώνου, θα τα χρησιμοποιήσει για να προβεί σε δόλιες δραστηριότητες, όπως η χρήση των πιστωτικών καρτών σας και η κλοπή των χρημάτων σας.

 

Ύποπτα σημάδια

  • Λαμβάνετε ένα email, ένα μήνυμα κειμένου ή ένα τηλεφώνημα που ισχυρίζεται ότι προέρχεται από τράπεζα, πάροχο τηλεπικοινωνιών ή άλλη επιχείρηση με την οποία συναλλάσσεστε τακτικά, ζητώντας σας να ενημερώσετε ή να επαληθεύσετε τα στοιχεία σας.
  • Το email ή το μήνυμα κειμένου δεν εμπεριέχει ολκληρο το όνομά σας και ενδέχεται να περιέχει ορθογραφικά ή άλλα γραμματικά λάθη.
  • Η διεύθυνση του ιστότοπου δεν μοιάζει με τη διεύθυνση που χρησιμοποιείτε συνήθως και ζητά λεπτομέρειες που συνήθως δεν ζητά ο νόμιμος ιστότοπος.

Πώς να προστατευτείτε

  • Μην κάνετε κλικ σε συνδέσμους ή μην ανοίξετε συνημμένα από μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή SMS που ισχυρίζονται ότι προέρχονται από την τράπεζά σας ή άλλον αξιόπιστο οργανισμό και σας ζητούν να ενημερώσετε ή να επαληθεύσετε τα στοιχεία σας – απλώς διαγράψτε τα .
  • Κάντε μια αναζήτηση στο Διαδίκτυο χρησιμοποιώντας τα ονόματα ή την ακριβή διατύπωση του email ή του μηνύματος για να ελέγξετε για τυχόν αναφορές σε απάτη – πολλές απάτες μπορούν να εντοπιστούν με αυτόν τον τρόπο.
  • Αναζητήστε το σύμβολο ασφαλείας. Οι ασφαλείς ιστότοποι μπορούν να αναγνωριστούν με τη χρήση του 'https:' αντί του 'http:' στην αρχή της διεύθυνσης Διαδικτύου ή ενός κλειστού λουκέτου ή ενός εικονιδίου χωρίς σπασίματα στην κάτω δεξιά γωνία του παραθύρου του προγράμματος περιήγησής σας. Οι νόμιμοι ιστότοποι που σας ζητούν να καταχωρίσετε εμπιστευτικές πληροφορίες είναι γενικά κρυπτογραφημένοι για την προστασία των στοιχείων σας.
  • Ποτέ μην παρέχετε τα προσωπικά σας στοιχεία, τα στοιχεία της πιστωτικής κάρτας ή του λογαριασμού σας στο διαδίκτυο, εάν λάβετε κλήση που ισχυρίζεστε ότι προέρχεται από την τράπεζά σας ή οποιονδήποτε άλλο οργανισμό. Αντίθετα, ζητήστε το όνομά τους και τον αριθμό επικοινωνίας τους και κάντε έναν ανεξάρτητο έλεγχο με τον εν λόγω οργανισμό πριν καλέσετε ξανά.

Εχετε πέσει θύμα;

Εάν πιστεύετε ότι έχετε πέσει θύμα τ;eτοιας απάτης  επικοινωνήστε αμέσως με τον νομιμο οργανισμό για να τον ενημερωστε για την απάτη, ωστε να προβει στις απαραίτητα βηματα μπλοκαρισματος καρτών ή και άλλων ενεργειών. Επίσης μπορείτε να κάνετε καταγγελία στην Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.

Σας προτρεπουμε επίσης να αναφέρετε τις απάτες στην Γραμμή καταγγελιων παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο www.safeline.gr μέσω της σελίδας αναφοράς απάτης. Αυτό μας βοηθά να προειδοποιούμε τους ανθρώπους για τρέχουσες απάτες, να παρακολουθούμε τις τάσεις και να διακόπτουμε τις απάτες όπου είναι δυνατόν. H SafeLine παρέχει επίσης οδηγίες για την προστασία σας από απάτες και πού να λάβετε βοήθεια.

Διαδώστε το μήνυμα στους φίλους και την οικογένειά σας για να τους προστατέψετε.

Font Resize