Θα πρέπει να αισθάνομαι ένοχη/ος για τις αυξημένες ώρες που περνάει το παιδί μου μπροστά σε μια οθόνη αυτήν την περίοδο;
line

Οι γονείς τείνουν να σκέφτονται τις οδηγίες χρήσης οθόνης ως ένα ημερήσιο μέγιστο χρονικό διάστημα που είναι αποδεκτό. Αλλά αν κοιτάξετε προσεκτικά τις δημοφιλείς συστάσεις, όπως αυτές της Αμερικανικής Ακαδημίας Παιδιατρικής, το μήνυμα – ακόμη και πριν από την πανδημία του κοροναϊού – είναι πολύ λιγότερο επικεντρωμένο στο χρόνο και αναδεικνύει την ποιότητα του περιεχομένου.  

Αν τα παιδιά ασχολούνται με περιεχόμενο υψηλής ποιότητας που προκαλεί την περιέργεια τους, «ακονίζει» τη φαντασία τους και βοηθά προς την κατεύθυνση απόκτηση γνώσεων γιατί αυτό θα πρέπει να τερματιστεί μόλις συμπληρωθεί π.χ το αποδεκτό δίωρο της ενασχόλησης τους με την οθόνη;

Θα πρέπει να κατανοήσουμε ότι το τι κάνει το παιδί στο διαδίκτυο παίζει σημαντικό ρόλο και θα πρέπει να προσμετράται στην απόφασή μας για το πόση ώρα είναι αποδεκτή στο διαδίκτυο.

Θα πρέπει επίσης στην παρούσα φάση να είμαστε ελαστικοί και να λαμβάνουμε υπόψη την ανάγκη των παιδιών μας για κοινωνικοποίηση. Μπορεί το παιδί μας να παίζει περισσότερη ώρα διαδικτυακά παιχνίδια αλλά τη δεδομένη στιγμή αυτή του η ενασχόληση του προσφέρει και την επικοινωνία με τους φίλους του μέσω του chatting, που του λείπει λόγω των συνθηκών.  Αν και τίποτα δε μπορεί να αντικαταστήσει  την προσωπική αλληλεπίδραση, η χρήση τεχνολογίας για την ενίσχυση των σχέσεων τώρα είναι πιο σημαντική από ποτέ.

Με αυτά κατά νου, ακολουθούν μερικές συστάσεις όσον αφορά τη χρήση οθονών κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου:

  •     Μην αισθάνεστε ένοχοι. Ζούμε ένα τεράστιο πολιτιστικό σοκ. Οι οικογένειες έχουν αρκετό άγχος να αντιμετωπίσουν για χίλια δυο πράγματα και σαφέστατα η χρονομέτρηση του χρόνου που δαπανά το παιδί σε οθόνες στην παρούσα φάση καλό θα είναι να μην αποτελεί πρώτη προτεραιότητα.
  •     Μην αντιμετωπίζετε ισάξια όλες οι οθόνες. Ανησυχείτε αν η online αίθουσα διδασκαλίας θα πρέπει να προστεθεί στην ώρα που δαπανά το παιδί σας μπροστά σε μια οθόνη;  Οι δραστηριότητες οθόνης δεν είναι όλες ισάξιες. Ορισμένες είναι εκπαιδευτικές. Μερικές  είναι μόνο για διασκέδαση. Κάποιες είναι υψηλής ποιότητας. Κάποιες άλλες προσφέρουν μόνο διασκέδαση.  Αυτό που κάνουμε στις οθόνες και πώς το κάνουμε είναι σημαντικότερο από το χρόνο που ξοδεύουμε σε αυτές.
  •     Το καλό περιεχόμενο είναι το κλειδί. Επιλέξτε κατάλληλες για την ηλικία και υψηλής ποιότητας δραστηριότητες για τα παιδιά σας.  
  •     Γίνετε δημιουργικοί. Αναζητήστε εφαρμογές που εξιτάρουν τη φαντασία των παιδιών και τη ενισχύουν τη δημιουργικότητά τους και ασχοληθείτε μαζί.
  •     Χρησιμοποιήστε την τεχνολογία για να «βρεθείτε» με φίλους και συγγενείς. Οι σχέσεις είναι κρίσιμες για την υγιή ανάπτυξη των παιδιών. Η τεχνολογία μπορεί και πρέπει να βοηθήσει τα παιδιά να συνδεθούν με φίλους και οικογένεια, να συνεργαστούν μεταξύ τους, να παίξουν και να μοιραστούν ιστορίες, εικόνες και βίντεο.
  •     Συζητήστε για την ασφαλή και ποιοτική χρήση του διαδικτύου και της τηλεόρασης. Τα παιδιά ναι μεν  πιθανότατα χρησιμοποιούν οθόνες περισσότερο αλλά και εμείς από την άλλη πλευρά,  έχουμε περισσότερες ευκαιρίες να συμμετάσχουμε – ή τουλάχιστον να ασχοληθούμε μαζί τους για το τι βλέπουν και παίζουν. Κάντε ερωτήσεις σχετικά με τα αγαπημένα τους παιχνίδια, τι κάνουν στα κοινωνικά δίκτυα που χρησιμοποιούν, συζητήστε ιδέες και θέματα για τα οποία διαβάζουν. Αυτή είναι μια καταπληκτική ευκαιρία για να μάθετε καλύτερα  ο ένας τον άλλο και να μοιραστείτε με τα παιδιά  τις αξίες σας.
  •     Η ισορροπία εξακολουθεί να έχει σημασία. Το να είμαστε ελαστικοί στο χρόνο που δαπανά το παιδί μας στο διαδίκτυο στην παρούσα φάση δε σημαίνει ότι δε θα πρέπει να κρατήσουμε μια υγιή ισορροπία μεταξύ της online και της  offline ζωής του. Βρείτε ασχολίες και δραστηριότητες που να μην περιλαμβάνουν τη χρήση οθόνης και ασχοληθείτε μαζί με το παιδί.  

Πηγή: common sense media

Font Resize
Contrast