Μια βασική πτυχή της διαδικτυακής ασφάλειας που επηρεάζει τόσο τα παιδιά όσο και τους ενήλικες είναι αυτή της ασφάλειας στον κυβερνοχώρο – η γνώση τρόπων για την ελαχιστοποίηση του κινδύνου μιας κυβερνοεπίθεσης. Αυτό περιλαμβάνει την προστασία συσκευών που χρησιμοποιούνται σε διαδικτυακές εφαρμογές, παιχνίδια και υπηρεσίες αλλά και προστασία των διαδικτυακών λογαριασμών από μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση. Ως εκπαιδευτικός, είναι σημαντικό για εσάς να κατανοήσετε πώς να διδάξετε στα παιδιά και τους νέους να προστατεύουν τα δεδομένα και τις συσκευές τους. Παράλληλα, είναι εξίσου σημαντικό να γνωρίζετε πώς να προστατεύσετε τον εαυτό σας καθώς και τρόπους για να ελαχιστοποιήσετε τον κίνδυνο επιθέσεων στον κυβερνοχώρο στο σχολείο ή στον τόπο εργασίας σας γενικότερα. Αυτή η ανάλυση θα εξερευνήσει μερικές από τις πιο κοινές μορφές εγκλήματος στον κυβερνοχώρο που μπορεί να αντιμετωπίσετε εσείς ή οι μαθητές σας στο διαδίκτυο και ειδικά κάποιες διαδικτυακές απάτες όπως το ηλεκτρονικό ψάρεμα (phishing) και τη χρήση κακόβουλου λογισμικού.
Τι είναι το κυβερνοέγκλημα;
Ο όρος κυβερνοέγκλημα χρησιμοποιείται συχνά ως όρος – «ομπρέλα» για να περιγράψει δύο τύπους εγκληματικών δραστηριοτήτων που περιλαμβάνουν τεχνολογία:
- Έγκλημα που ενεργοποιείται στον κυβερνοχώρο – εγκλήματα των οποίων η κλίμακα ή η αποτελεσματικότητα μπορεί να ενισχυθεί από την τεχνολογία (για παράδειγμα, σεξουαλική εκμετάλλευση παιδιών, εκβιασμός, κ.α.)
- Έγκλημα που εξαρτάται από τον κυβερνοχώρο – εγκλήματα που μπορούν να συμβούν μόνο μέσω της χρήσης υπολογιστών, δικτύων και τεχνολογίας επικοινωνιών πληροφορικής (για παράδειγμα, εισβολή, κατασκοπεία στον κυβερνοχώρο, κλοπή δεδομένων, δημιουργία και διανομή κακόβουλου λογισμικού κ.α.)
Το συγκεκριμένο άρθρο επικεντρώνεται σε τρόπους με τους οποίους μπορεί κανείς να προστατευτεί από εγκλήματα που εξαρτώνται από τον κυβερνοχώρο αν και πολλές από τις στρατηγικές που αναφέρονται μπορούν να συμβάλλουν στην προστασία από μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση σε προσωπικά δεδομένα που μπορούν να οδηγήσουν σε εγκλήματα όπως απάτη, κλοπή ταυτότητας ή εκβιασμό.
Ποια είναι τα κίνητρα πίσω από το έγκλημα στον κυβερνοχώρο;
Τα περισσότερα κυβερνοεγκλήματα συμβαίνουν από την επιθυμία κάποιου να αποκτήσει τα προσωπικά δεδομένα διαδικτυακών χρηστών. Με αρκετά προσωπικά δεδομένα, ένας κακόβουλος χρήστης θα μπορούσε να:
- Χρησιμοποιήσει τις πληροφορίες για πρόσβαση σε λογαριασμούς που του επιτρέπουν να συλλέγει/αποκτά περισσότερα προσωπικά δεδομένα.
- Πουλήσει προσωπικά δεδομένα (όπως στοιχεία πιστωτικής κάρτας, κωδικούς πρόσβασης λογαριασμού κ.λπ.) σε άλλους στο διαδίκτυο.
- Υποδυθεί ένα χρήστη – είτε για να διαπράξει απάτη είτε για να διαπράξει κάτι που ενδέχεται να βλάψει τη φήμη, την ευημερία ή την ασφάλεια του θύματος.
- Παραβιάσει λογαριασμούς/συσκευές και να τις χρησιμοποιήσει για άλλα εγκλήματα, όπως π.χ. η χρήση τους ως μέρος μιας συντονισμένης επίθεσης μαζί με άλλους παραβιασμένους λογαριασμούς/συσκευές για την κατάργηση μια ιστοσελίδας.
Ωστόσο, υπάρχουν και άλλα κίνητρα πίσω από κάποιο έγκλημα στον κυβερνοχώρο. Για ορισμένους χρήστες θα μπορούσε να αποτελέσει μια προσπάθεια να κάνουν φάρσες ή να ξεγελάσουν άλλους για τη δική τους διασκέδαση. Σε ορισμένες περιπτώσεις η απόκτηση προσωπικών πληροφοριών μπορεί να αποτελεί μέρος μιας στοχευμένης προσπάθειας βλάβης της φήμης ενός άλλου ατόμου, παρενόχλησης ή επίθεσης στο διαδίκτυο ή εκφοβισμού του (διαδικτυακά ή στον φυσικό κόσμο).
Τα είδη της διαδικτυακής απάτης
- Ρομαντικές απάτες – οικοδόμηση ρομαντικής σχέσης και εμπιστοσύνης με σκοπό την απόσπαση μεγάλου χρηματικού ποσού από ένα θύμα.
- Προγράμματα γρήγορου πλουτισμού – απάτες που υπόσχονται γρήγορη απόδοση μιας μικρής επένδυσης, αλλά έχουν σχεδιαστεί καθαρά για να αποσπούν χρήματα.
- Πλαστοπροσωπία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης – δημιουργία πλαστού λογαριασμού που υποδύεται το θύμα με απώτερο στόχο να αποσπάσει προσωπικά δεδομένα.
- Ψεύτικες ιστοσελίδες/προϊόντα αγορών – πώληση ψεύτικων προϊόντων ή υπηρεσιών προκειμένου να αποσπάσουν χρήματα και να μη σταλεί κανένα προϊόν ή, εναλλακτικά, να παρέχεται ένα προϊόν πολύ μικρότερης αξίας από αυτό που διαφημίζεται.
- Phishing – μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που προσποιούνται ότι προέρχονται από μια υπηρεσία (όπως το Netflix ή μια τράπεζα) και ενθαρρύνουν το θύμα να ανοίξει έναν σύνδεσμο που αναφέρεται για να επιβεβαιώσει τα στοιχεία του λογαριασμού του και να εισαγάγει προσωπικά δεδομένα, όπως όνομα χρήστη και κωδικούς πρόσβασης.
- Ψεύτικες επενδυτικές προσφορές – απάτες που υπόσχονται μεγάλη απόδοση σε μια επένδυση ή επιδιώκουν να περάσουν χρήματα από τον τραπεζικό λογαριασμό του θύματος και να τους πληρώνουν ένα ποσοστό ως ανταμοιβή (γνωστή και ως «Money muling», μια μορφή ξεπλύματος χρήματος).
- Εκβιασμός – απειλώντας ένα θύμα με σωματική βλάβη ή βλάβη της φήμης του, εκτός εάν συμμορφωθεί με τις απαιτήσεις του απατεώνα ή τον πληρώσει για να φύγει. Οι απάτες εκβιασμών περιλαμβάνουν απατεώνες που ισχυρίζονται ότι έχουν προσωπικές εικόνες ενός θύματος και θα τις κοινοποιήσουν εκτός εάν πληρωθούν.
- Απάτες τεχνικής υποστήριξης – απροσδόκητη επικοινωνία από γραμμή τεχνικής υποστήριξης ή εταιρεία που προσφέρεται να αναλάβει τον έλεγχο της συσκευής σας για να διορθώσει ένα πρόβλημα. Επιτρέποντάς τους τον έλεγχο, εκείνοι εγκαθιστούν κακόβουλο λογισμικό ή αποσπούν προσωπικά δεδομένα.
- Κακόβουλο λογισμικό – συγκάλυψη ενός ιού ως γνήσιου αρχείου, λογισμικού ή εφαρμογής για να ενθαρρύνει έναν χρήστη να το εγκαταστήσει σε μια συσκευή προκειμένου να επιτρέψει σε έναν εγκληματία να κλέψει προσωπικά δεδομένα ή αρχεία. Το λογισμικό αυτό επιτρέπει σε έναν εγκληματία να καταγράφει όλες τις ενέργειες σε μια συσκευή, συμπεριλαμβανομένων των πλήκτρων που πατήθηκαν σε ένα πληκτρολόγιο κατά την εισαγωγή λεπτομερειών, όπως κωδικών πρόσβασης.
- Ransomware – κακόβουλο λογισμικό που κρυπτογραφεί όλα τα αρχεία σε μια συσκευή και ξεκλειδώνει αυτά τα αρχεία μόνο όταν δοθεί το επιθυμητό ποσό. Καθώς η κρυπτογράφηση είναι συχνά πολύ ισχυρή, τα θύματα έρχονται αντιμέτωπα με το δίλλημα να πληρώσουν τα λύτρα ή να χάσουν τα δεδομένα για πάντα.
Ανεξάρτητα από τον τύπο, το κίνητρο είναι πάντα το ίδιο – να ξεγελάσουν έναν χρήστη για να δώσει προσωπικά δεδομένα ή άλλες πληροφορίες προκειμένου ένας απατεώνας να εξαπατήσει ή να εκμεταλλευτεί το άλλο άτομο, συνήθως για οικονομικό όφελος.
Δραστηριότητα:
Σκεφτείτε τις ακόλουθες απάτες και πόσο πιθανό είναι να επηρεάσουν τα παιδιά ή τους νέους με τους οποίους εργάζεστε:
- Ρομαντικές απάτες
- Προγράμματα γρήγορου πλουτισμού
- πλαστοπροσωπία
- Ψεύτικες αγορές
- Ψάρεμα
- Ψεύτικες επενδύσεις
- Εκβιασμός
- Απάτες τεχνικής υποστήριξης
- Κακόβουλο λογισμικό
- Ransomware
Τι είναι το phishing;
Το ηλεκτρονικό ψάρεμα (phishing) είναι μια τεχνική που χρησιμοποιείται από εγκληματίες του κυβερνοχώρου για να εξαπατήσουν τους χρήστες να αποκαλύψουν τα προσωπικά τους δεδομένα. Η πιο κοινή μορφή ηλεκτρονικού ψαρέματος είναι ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που φαίνεται να προέρχεται από μια αξιόπιστη πηγή, όπως η τράπεζά σας ή μια διαδικτυακή υπηρεσία που χρησιμοποιείτε και σας ζητά να επιβεβαιώσετε ή να ενημερώσετε τα στοιχεία σας. Αυτά τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου περιλαμβάνουν πάντα έναν σύνδεσμο προς μια ψεύτικη ιστοσελίδα που μοιάζει με γνήσιο ιστότοπο, αλλά έχει σχεδιαστεί για να καταγράφει προσωπικά δεδομένα που εισάγουν οι χρήστες (όπως όνομα χρήστη και κωδικούς πρόσβασης). Οι εγκληματίες μπορούν στη συνέχεια να χρησιμοποιήσουν αυτά τα στοιχεία για να αποκτήσουν πρόσβαση στον λογαριασμό ενός χρήστη. Μια παρόμοια πρακτική μπορεί επίσης να συμβεί μέσω μηνυμάτων SMS σε κινητές συσκευές – που συνήθως αναφέρεται ως «smishing».
Δείτε ένα ενημερωτικό βίντεο εδώ: Εσείς ξέρετε από smishing?
Αυτό το λεπτομερές άρθρο παρέχει στοιχεία που πρέπει να αναζητήσετε για να εντοπίσετε ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ψαρέματος:
Ύποπτα σημάδια
- Λαμβάνετε ένα email, ένα μήνυμα κειμένου ή ένα τηλεφώνημα που ισχυρίζεται ότι προέρχεται από τράπεζα, πάροχο τηλεπικοινωνιών ή άλλη επιχείρηση με την οποία συναλλάσσεστε τακτικά, ζητώντας σας να ενημερώσετε ή να επαληθεύσετε τα στοιχεία σας.
- Το email ή το μήνυμα κειμένου δεν εμπεριέχει συνήθως ολόκληρο το όνομά σας και ενδέχεται να περιέχει ορθογραφικά ή άλλα γραμματικά λάθη.
- Η διεύθυνση του ιστότοπου δεν μοιάζει με τη διεύθυνση που χρησιμοποιείτε συνήθως και ζητά λεπτομέρειες που συνήθως δεν ζητά ο επίσημος ιστότοπος.
Τι είναι το κακόβουλο λογισμικό;
Το κακόβουλο λογισμικό είναι λογισμικό που «μεταμφιέζεται» ως άλλος τύπος αρχείου (όπως έγγραφα, μουσικά κομμάτια, εικόνες ή βίντεο), ως γνήσιο λογισμικό ή εφαρμογές προκειμένου να εξαπατήσει έναν χρήστη να το ανοίξει, να το κατεβάσει ή να το εγκαταστήσει στη συσκευή του. Κακόβουλο λογισμικό μπορεί ακόμη και να εγκατασταθεί σε μια συσκευή απλά ανοίγοντας έναν μολυσμένο σύνδεσμο σε ένα πρόγραμμα περιήγησης.
Αυτό το άρθρο συνοψίζει τους διαφορετικούς τύπους κακόβουλου λογισμικού που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την απόκτηση προσωπικών δεδομένων από άλλους.
Μια μορφή κακόβουλου λογισμικού που ενέχει κινδύνους για άτομα αλλά και για οργανισμούς (συμπεριλαμβανομένων των σχολείων) είναι το ransomware. Το ransomware είναι κακόβουλο λογισμικό που μολύνει μια συσκευή, κρυπτογραφεί όλα τα αρχεία ώστε να μην είναι δυνατή η πρόσβαση σε αυτά και, στη συνέχεια απαιτεί λύτρα από τον χρήστη εάν επιθυμεί να αποκρυπτογραφήσει αυτά τα αρχεία. Λόγω της ισχύος της κρυπτογράφησης, ο χρήστης έχει την επιλογή είτε να πληρώσει τα λύτρα είτε να χάσει τα δεδομένα του για πάντα.
Οι συμβουλές από τις αρχές επιβολής του νόμου και τους ειδικούς είναι ότι δεν πρέπει ποτέ να πληρώσετε λύτρα σε έναν εγκληματία του κυβερνοχώρου – δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι θα σας επιστρέψει τον έλεγχο των αρχείων σας ή ότι δε θα επαναλάβει τον εκβιασμό.
Το ransomware είναι έγκλημα και θα πρέπει να αναφέρεται στις αρχές επιβολής του νόμου. Αυτός ο τύπος επίθεσης στοχεύει ολοένα και περισσότερο τον εκπαιδευτικό τομέα. Αυτή η αναφορά περιγράφει λεπτομερώς τις παγκόσμιες μεγάλες επιθέσεις στον κυβερνοχώρο σε εκπαιδευτικά ιδρύματα το 2022.
Η σημασία των καλών κωδικών πρόσβασης
Ένας από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους προστασίας των δεδομένων σας είναι να διασφαλίσετε ότι χρησιμοποιείτε ισχυρούς και εύκολους κωδικούς πρόσβασης σε κάθε διαδικτυακό λογαριασμό και ότι χρησιμοποιείτε διαφορετικούς κωδικούς πρόσβασης για τον καθένα. Συμβουλές ειδικών σχετικά με τους κωδικούς πρόσβασης αναφέρουν ότι η χρήση κεφαλαίων και πεζών γραμμάτων, αριθμών και ειδικών χαρακτήρων ισχυροποιούν έναν κωδικό. Αν και αυτό είναι αλήθεια, τους κάνει επίσης πολύ δύσκολο να τους θυμόμαστε! Η χρήση μιας εφαρμογής διαχείρισης κωδικών πρόσβασης στη συσκευή σας για την αποθήκευση όλων των στοιχείων σύνδεσής σας μπορεί να κάνει τη ζωή πιο εύκολη. Στη συνέχεια, μπορείτε να προστατεύσετε την εφαρμογή με έναν ισχυρό κωδικό πρόσβασης. Με αυτόν τον τρόπο πρέπει να θυμάστε μόνο έναν κωδικό για να αποκτήσετε πρόσβαση σε όλους τους κωδικούς πρόσβασης (αλλά φροντίστε να κρατήσετε αυτόν τον κωδικό πρόσβασης μυστικό). Συνίσταται επίσης να χρησιμοποιείτε ισχυρό κωδικό πρόσβασης για τους λογαριασμούς email σας – τόσο προσωπικούς όσο και για σχολικές εργασίες. Εάν ένας εγκληματίας του κυβερνοχώρου μπορεί να μαντέψει τον κωδικό πρόσβασης του email σας, μπορεί να χρησιμοποιήσει τον λογαριασμό σας για να επαναφέρει τους κωδικούς πρόσβασης σε όλες τις υπηρεσίες που τον χρησιμοποιήσατε για να εγγραφείτε.
Δείτε εδώ ένα βίντεο για το πως μπορείτε να δημιουργείτε ισχυρούς κωδικούς πρόσβασης.
Ποιες άλλες στρατηγικές κυβερνοασφάλειας είναι σημαντικές;
Οι παρακάτω είναι στρατηγικές από τις οποίες μπορούν να επωφεληθούν όλοι οι χρήστες για να ενισχύσουν την ασφάλειά τους στο διαδίκτυο και να μειώσουν τις πιθανότητες κλοπής ή παραβίασης προσωπικών δεδομένων ή λογαριασμών:
- Χρησιμοποιήστε επαλήθευση δύο παραγόντων (two–factor authentication) – Πολλοί λογαριασμοί για παιχνίδια, ιστότοπους και εφαρμογές σας επιτρέπουν να ενεργοποιήσετε μια λειτουργία γνωστή ως «επαλήθευση σε δύο βήματα» – επίσης γνωστή ως «έλεγχος ταυτότητας σε δύο βήματα» ή «έλεγχος ταυτότητας δύο παραγόντων» ή ακόμα και «έλεγχος ταυτότητας πολλαπλών παραγόντων». Αυτό σημαίνει ότι κάθε φορά που συνδέεστε (ειδικά από μια νέα συσκευή ή τοποθεσία), η εφαρμογή/παιχνίδι θα σας στέλνει έναν κωδικό μέσω μηνύματος κειμένου ή email. Πρέπει να εισαγάγετε αυτόν τον κωδικό για να ολοκληρώσετε τη σύνδεση. Αυτή η δυνατότητα είναι πολύ χρήσιμη γιατί μπορεί να σας ενημερώσει όταν κάποιος έχει χρησιμοποιήσει τον κωδικό πρόσβασής σας για να προσπαθήσει να συνδεθεί στον λογαριασμό σας. Χωρίς τον ειδικό κωδικό, δεν μπορούν να εισέλθουν στον λογαριασμό σας. Εάν λάβετε έναν από αυτούς τους κωδικούς αλλά δεν έχετε προσπαθήσει να συνδεθείτε, τότε γνωρίζετε ότι κάποιος άλλος γνωρίζει τον κωδικό πρόσβασής σας. Εάν συμβεί αυτό, είναι εξαιρετικά σημαντικό να συνδεθείτε στο λογαριασμό το συντομότερο δυνατό και να αλλάξετε τον κωδικό πρόσβασής σας. Όπου είναι δυνατόν, είναι καλή ιδέα να ενεργοποιήσετε αυτήν τη δυνατότητα για τους λογαριασμούς σας και να ενθαρρύνετε τους μαθητές να κάνουν το ίδιο για τους δικούς τους. Δείτε εδώ ένα φυλλάδιο για την επαλήθευση δύο παραγόντων (two-factor authentication).
- Διατηρήστε ενημερωμένα το λογισμικό και τις συσκευές – Οι εγκληματίες εκμεταλλεύονται τα τρωτά σημεία του λογισμικού και της τεχνολογίας. Βεβαιωθείτε πάντα ότι διατηρείτε ενημερωμένα τα λειτουργικά συστήματα των συσκευών σας, το λογισμικό προστασίας από ιούς και το τείχος προστασίας, καθώς και ότι ενημερώνετε το λογισμικό/εφαρμογές όποτε σας ζητηθεί από τις συσκευές σας. Ενθαρρύνετε τους μαθητές σας να αναλάβουν την ευθύνη να διατηρούν ενημερωμένες τις δικές τους προσωπικές συσκευές και να επικοινωνήσουν στην οικογένειά τους τη σημασία των ενημερώσεων και των τακτικών σαρώσεων σε όλες τις συσκευές στο σπίτι.
- Έλεγχος για παραβιάσεις δεδομένων – Μπορείτε να εισάγετε τη διεύθυνση email σας στον ιστότοπο «HaveIbeenpwned?» για να δείτε εάν έχει εμπλακεί σε τυχόν παραβιάσεις δεδομένων. Θα εμφανίσει μια λίστα με το ποιοι ιστότοποι/υπηρεσίες επηρεάστηκαν και πότε. Παρόλο που μπορείτε να κάνετε λίγα σχετικά με τα προσωπικά δεδομένα που δημοσιεύονται δημόσια, μπορείτε να μεταβείτε στους λογαριασμούς σας σε αυτούς τους ιστότοπους που επηρεάζονται και να αλλάξετε τους κωδικούς πρόσβασής σας, ώστε κανείς να μην μπορεί να αποκτήσει πρόσβαση σε αυτούς. Ενθαρρύνετε τους μαθητές σας να κάνουν το ίδιο.
- Να είστε προσεκτικοί – Προσέξτε για απροσδόκητα ή ύποπτα μηνύματα και μη βιαστείτε να παρέχετε προσωπικά δεδομένα σε έναν ιστότοπο. Χρησιμοποιείτε πάντα μια αξιόπιστη μέθοδο για τη σύνδεση και την πρόσβαση στους λογαριασμούς σας αντί να κάνετε κλικ σε έναν σύνδεσμο σε ένα email ή μήνυμα.
Πώς μπορώ να υποστηρίξω τους νέους ώστε να είναι ασφαλείς στον κυβερνοχώρο;
- Εκπαίδευση – Η παροχή τακτικών ευκαιριών μάθησης στους μαθητές για να κατανοήσουν και να εξερευνήσουν ζητήματα σχετικά με την κυβερνοασφάλεια είναι το κλειδί για να τους βοηθήσουμε να αναπτύξουν θετικές στρατηγικές για την προστασία των προσωπικών τους δεδομένων και των δεδομένων άλλων. Ακόμη και από μικρή ηλικία, είναι σημαντικό για τα παιδιά να κατανοήσουν τη σημασία των ισχυρών και ασφαλών κωδικών πρόσβασης για την προστασία συσκευών και δεδομένων. Καθώς μεγαλώνουν, οι νέοι πρέπει επίσης να υιοθετήσουν πιο εξελιγμένες στρατηγικές για την προστασία των προσωπικών τους δεδομένων (όπως η χρήση ρυθμίσεων απορρήτου σε πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης) και να αναπτύξουν θετικές συνήθειες που σχετίζονται με την υγιεινή των συσκευών τους (ενημέρωση λογισμικού και λειτουργία σάρωσης anti-malware).
- Κατανοήστε το ρόλο σας – Το σχολείο σας έχει ευθύνες σύμφωνα με τον GDPR (Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων) να διατηρεί ασφαλή τα δεδομένα των μαθητών και του προσωπικού. Είναι πιθανό το σχολείο σας να έχει αποδεκτές πολιτικές χρήσης για το προσωπικό, τους μαθητές και τους επισκέπτες σχετικά με το τι επιτρέπεται κατά τη χρήση σχολικών συσκευών και δικτύων. Ενδέχεται επίσης να υπάρχουν διαδικασίες για τη διασφάλιση της προστασίας των ευαίσθητων δεδομένων. Βεβαιωθείτε ότι είστε εξοικειωμένοι με τις προσδοκίες του σχολείου σας σχετικά με την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο.
- Γίνετε πρότυπο – Ένας αποτελεσματικός τρόπος για να βοηθήσετε τους μαθητές σας να ασκήσουν καλή ασφάλεια στον κυβερνοχώρο είναι να επιδείξετε καλές συνήθειες ασφάλειας μέσω του επαγγελματικού σας ρόλου στα σχολεία. Οι τακτικές υπενθυμίσεις στους μαθητές για την ανάγκη για ισχυρούς κωδικούς πρόσβασης, τη χρήση αξιόπιστων διαδικτυακών τοποθεσιών/υπηρεσιών και τον τρόπο λήψης βοήθειας και υποστήριξης εάν ανησυχούν για κλοπή δεδομένων ή έγκλημα στον κυβερνοχώρο μπορούν να τους βοηθήσουν να υιοθετήσουν υγιείς και θετικές στάσεις για τη χρήση της τεχνολογίας με ασφάλεια. Το να ενεργείτε ως πρότυπο μπορεί επίσης να ενθαρρύνει τους συναδέλφους σας να υιοθετήσουν πιο ασφαλείς πρακτικές εργασίας όταν χρησιμοποιούν την τεχνολογία στο σχολείο.
Δραστηριότητες για μαθητές:
Quiz: Ξέρεις πώς να προστατευτείς από τις απάτες στο διαδίκτυο;
Βίντεο για προστασία από απάτες στο διαδίκτυο
Σχέδιο μαθήματος “Πως να ξεφύγεις από την απάτη στο διαδίκτυο” για παιδιά Γυμνασίου
Σχέδιο μαθήματος “Πως να ξεφύγεις από την απάτη για παιδιά δημοτικού”
Περαιτέρω πληροφορίες και πηγές
Better Internet for Kids – Εκπαιδευτικοί πόροι από όλο το δίκτυο Insafe των Κέντρων Ασφαλούς Διαδικτύου. Μπορείτε να αναζητήσετε “cyber security” ή “data privacy”, για πόρους στη γλώσσα σας και για πόρους για διαφορετικές ηλικιακές ομάδες.
Eλληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου – SaferInternet4Kids.gr – Συμβουλές για προστασία από απάτες στο διαδίκτυο σε συνεργασία με την Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας του Υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης, διαθέσιμες από εδώ.
Οδηγοί ευαισθητοποίησης και πρόληψης του κοινού της Europol – Πολλές συμβουλές προσβάσιμες για το κοινό σχετικά με τον τρόπο προστασίας των προσωπικών δεδομένων στο διαδίκτυο και την αποφυγή απάτης και άλλου εγκλήματος στον κυβερνοχώρο.
Report cybercrime online – Ο ιστότοπος της Europol διαθέτει συνδέσμους προς εθνικούς ιστότοπους αναφοράς για τις ευρωπαϊκές χώρες.
Google’s Safety Centre – Αυτός ο οδηγός παρέχει χρήσιμες συμβουλές σχετικά με τον τρόπο ενίσχυσης της ασφάλειας του λογαριασμού, συμπεριλαμβανομένης της επαλήθευσης δύο παραγόντων.
School of Social Networks – Πόρος για παιδιά πρωτοβάθμιας ηλικίας, δασκάλους και γονείς/φροντιστές που παρέχει πληροφορίες και συμβουλές για μια σειρά διαδικτυακών ζητημάτων, συμπεριλαμβανομένου του απορρήτου και της ασφάλειας. Υπάρχουν συνοδευτικές δραστηριότητες που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι δάσκαλοι στην τάξη και οι γονείς στο σπίτι.
Ευρωπαϊκός Μήνας Κυβερνοασφάλειας – Πραγματοποιείται κάθε Οκτώβριο, αυτός ο ιστότοπος εκστρατείας περιέχει μια σειρά από πόρους κυβερνοασφάλειας από διαφορετικές χώρες που μπορούν να βοηθήσουν στην προώθηση θετικών συνηθειών ασφάλειας στον κυβερνοχώρο.
Πηγή: BIK Teacher corner