Τα παιδιά και οι νέοι σήμερα μεγαλώνουν σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον και επεξεργάζονται πληροφορίες από μια ευρεία ποικιλία πηγών. Χρειάζονται κρίσιμες δεξιότητες για να προστατευθούν από τις πιθανές παγίδες όταν καταναλώνουν ειδήσεις, ιδιαίτερα όταν χρησιμοποιούν διαδικτυακές πηγές και κοινωνικά μέσα για αυτό το σκοπό.
Ωστόσο, η τελική έκθεση της Επιτροπής σχετικά με τις ψεύτικες ειδήσεις και τη διδασκαλία των δεξιοτήτων κριτικής σκέψης στα σχολεία, που δημοσιεύθηκε στις 13 Ιουνίου 2018, διαπίστωσε ότι μόνο το 2% των παιδιών και των νέων στο Ηνωμένο Βασίλειο έχουν τις κριτικές δεξιότητες που χρειάζονται για να αντιληφθούν αν μια ιστορία ειδήσεων είναι πραγματική ή ψεύτικη. Διαπίστωσε επίσης ότι σχεδόν τα δύο τρίτα των δασκάλων πιστεύουν πως οι ψεύτικες ειδήσεις βλάπτουν την ευημερία των παιδιών αυξάνοντας τα επίπεδα άγχους, βλάπτοντας την αυτοεκτίμησή τους και παραβιάζοντας την άποψή τους για τον κόσμο.
Ο πολλαπλασιασμός των ψεύτικων ειδήσεων στο διαδίκτυο οδηγεί τα παιδιά να εμπιστεύονται λιγότερο τις ειδήσεις που κυκλοφορούν. Σχεδόν το 50% των μεγαλύτερων παιδιών λαμβάνει τα νέα από ιστότοπους και τα κοινωνικά μέσα ενημέρωσης, ωστόσο μόνο το ένα τέταρτο αυτών των παιδιών εμπιστεύονται τις πηγές ειδήσεων στο διαδίκτυο. Η έκθεση διαπίστωσε επίσης ότι οι μισοί δάσκαλοι πιστεύουν ότι το εθνικό πρόγραμμα σπουδών δεν εξοπλίζει τα παιδιά με τις δεξιότητες που χρειάζονται για να εντοπίσουν τα ψεύτικα νέα και το ένα τρίτο αισθάνεται ότι οι κριτικές δεξιότητες που διδάσκονται στα σχολεία δεν εφαρμόζονται.
Βασικά ευρήματα της έρευνας:
- Μόνο το 2% των παιδιών έχουν τις κριτικές δεξιότητες που χρειάζονται για να καταλάβουν αν μια είδηση είναι πραγματική ή ψεύτικη
- Τα μισά παιδιά (49,9%) ανησυχούν για το γεγονός ότι δεν είναι σε θέση να εντοπίσουν ψεύτικα νέα
- Τα δύο τρίτα των παιδιών (60,6%) εμπιστεύονται τώρα τα νέα λιγότερο λόγω του κύματος των ψεύτικων ειδήσεων
- Τα δύο τρίτα των εκπαιδευτικών (60,9%) πιστεύουν ότι τα ψεύτικα νέα βλάπτουν την ευημερία των παιδιών, αυξάνοντας τα επίπεδα άγχους τους
- Οι μισοί από τους εκπαιδευτικούς (53,5%) πιστεύουν ότι το εθνικό πρόγραμμα σπουδών δεν εξοπλίζει τα παιδιά με τις δεξιότητες γραμματισμού που χρειάζονται για να εντοπίσουν ψεύτικα νέα
Πηγή: LiteracyTrust