Ευάλωτα στους κινδύνους του διαδικτύου προκύπτει ότι είναι τα μικρότερα παιδιά Δημοτικού από τα αποτελέσματα της μεγάλης έρευνας που πραγματοποίησε το 2018 το Ελληνικό κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου του ΙΤΕ σε δείγμα 14.000 μαθητών.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα η πλειοψηφία των παιδιών (41%) ξεκινά να χρησιμοποιεί το διαδίκτυο στην ηλικία των 7-8 ετών ενώ 20% δηλώνει ότι ξεκίνησε τη χρήση του διαδικτύου στην πολύ μικρή ηλικία των 4-6 ετών. Βάση πάντως της ανάλυσης επιμέρους στοιχείων της έρευνας προκύπτει πως τα τελευταία χρόνια τα παιδιά μπαίνουν όλο και σε μικρότερη ηλικία στο διαδίκτυο ενώ το 39% των παιδιών Δημοτικού χρησιμοποιεί το διαδίκτυο κάθε μέρα, το 25% περίπου τις μισές μέρες της εβδομάδας, το 23% μόνο τα Σαββατοκύριακα και το 13% ελάχιστα.
Από τα στοιχεία προκύπτει ότι όσο παιρνούν τα χρόνια ναι μεν τα παιδιά συνεχίζουν να μαθαίνουν κατά ένα πολύ μεγάλο ποσοστό να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο μόνα τους, όμως κυρίως οι γονείς και δευτερευόντως τα μεγαλύτερα αδέρφια αναλαμβάνουν όλο και μεγαλύτερο μέρος της εκπαίδευσής τους σε αυτόν τον τομέα. Σύμφωνα με τις απαντήσεις των παιδιών μόνο ένα 7% στο Δημοτικό έμαθε να χρησιμοποιεί το διαδίκτυο με τη βοήθεια κάποιου εκπαιδευτικού.
Το 70% των σημερινών παιδιών που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο είτε ξεκίνησαν είτε κάνουν χρήση κοινωνικών δικτύων σε όλο και μικρότερη-μη επιτρεπτή ηλικία, ανοίγοντας πολλές φορές προφίλ δηλώνοντας ψευδή στοιχεία, εν αγνοία των γονιών τους. Τα παιδιά μπαίνουν στα κοινωνικά δίκτυα κατά πλειοψηφία (42%) στην ηλικία των 10-12 ετών (μη επιτρεπτή ηλικία). Ένα 24% των παιδιών μπαίνουν στα κοινωνικά δίκτυα στην ηλικία των 8-10 ετών.
Το 25% των παιδιών δημοτικού που χρησιμοποιούν κοινωνικά δίκτυα αποδέχονται αιτήματα φιλίας από αγνώστους ενώ ένα 16% μάλιστα έχει συναντηθεί με κάποιον που γνώρισε διαδικτυακά.
Από τα παιδιά Δημοτικού που χρησιμοποιούν μέσα κοινωνικής δικτύωσης διαδικτυακή παρενόχληση έχει δεχτεί το 18%, ενώ το 15% έχει λανθασμένη αντίληψη ότι μπορεί να διαγράψει δημοσιευμένο υλικό.
Από τα παιδιά Δημοτικού το 38% έχει συναντήσει ακατάλληλο/βίαιο περιεχόμενο στο διαδίκτυο.
Συμβουλές για γονείς:
- Η ενασχόληση με τα κοινωνικά δίκτυα δε θα πρέπει να ξεκινάει πριν από την επιτρεπτή ηλικία. Πολύ σημαντική είναι η σωστή επιλογή των ρυθμίσεων στο προφίλ του παιδιού (ιδιωτικό προφίλ) και η εκπαίδευση του παιδιού μέσω συχνών συζητήσεων για την υιοθέτηση σωστών πρακτικών χρήσης (π.χ. δε μιλάμε με αγνώστους, δεν αποκαλύπτουμε προσωπικά μας δεδομένα, δεν ανταλλάσσουμε πολύ προσωπικές φωτογραφίες κ.α.)
- Επιβλέπετε τις διαδικτυακές δραστηριότητες του παιδιού. Θεσπίστε όρια και κανόνες ως προς το χρόνο ενασχόλησης με το διαδίκτυο και το περιεχόμενο στο οποίο μπορεί να έχει πρόσβαση. Σε μικρότερης ηλικίας παιδιά χρησιμοποιήστε φίλτρα γονικού ελέγχου.
- Πείτε στο παιδί ότι μπορεί πάντα να έρχεται σε εσάς αν κάτι το απασχολεί ή αν έχει ερωτήσεις για κάτι που έχει δει στο διαδίκτυο. Πολλά παιδιά δεν πάνε στους γονείς τους όταν δουν κάτι που δεν θα έπρεπε να είχαν δει, κυρίως επειδή φοβούνται ότι οι γονείς τους θα θυμώσουν και θα τους στερήσουν την πρόσβαση στο διαδίκτυο.
- Αν το παιδί σας έλθει σε εσάς έχοντας κάποιο τέτοιο πρόβλημα, το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να απαντήσετε ήρεμα και να δείξετε ότι είστε ανοιχτοί για συζήτηση.
- Συμβουλέψτε το να χρησιμοποιεί πάντα ιστοσελίδες και ιστοχώρους που είναι κατάλληλα για την ηλικία του.
- Συμβουλέψτε το να μη δίνει ποτέ προσωπικά στοιχεία στο διαδίκτυο και να μην αναρτά προκλητικές φωτογραφίες.
- Δώστε στο παιδί να καταλάβει ότι σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να δεχτεί να συναντήσει κάποιον που γνώρισε στο διαδίκτυο ανεξάρτητα με το πόσο χρονικό διάστημα συνομιλεί μαζί του.