Το FaceTime είναι μία εφαρμογή βιντεοκλήσεων που αναπτύχθηκε από την Apple και είναι διαθέσιμη για την πραγματοποίηση βίντεο κλήσεων μόνο μεταξύ χρηστών iOS. Οι χρήστες/ριες για να καλούν ο ένας τον άλλο μέσω FaceTime εγκαθιστούν την εφαρμογή στο κινητό τους.
Πρέπει να έχουν διαθέσιμο τον τηλεφωνικό αριθμό του ατόμου που καλούν, ή εναλλακτικά τον λογαριασμό email και να καλέσουν μέσω αυτού. Στην περίπτωση κλήσης μέσω iPod ή iPad της Apple, αναγκαστικά η κλήση γίνεται με τη διαθεσιμότητα του email μόνο.
Γενικά είναι μια εφαρμογή με την οποία τα άτομα επικοινωνούν μόνο όταν έχουν την επαφή, τον αριθμό στον οποίο απευθύνονται. Για αυτό το λόγο είναι δύσκολο ένα παιδί να συνομιλήσει με άγνωστο άτομο στο Facetime.
Το όριο επιτρεπόμενης ηλικίας που παρέχει η εφαρμογή είναι τα 13 έτη. Παιδιά κάτω των 13 δεν μπορούν να δημιουργήσουν Apple ID μόνα τους και χρειάζονται γονική συναίνεση για αυτό. Το Apple ID είναι μια ατομική ταυτότητα που εγγράφει το άτομο που έχει την εκάστοτε συσκευή της Apple, και η ταυτότητα αυτή του επιτρέπει τη χρήση των εφαρμογών της Apple.
Οδηγίες για τη δημιουργία Apple ID:
1. Βρίσκουμε το εικονίδιο Ρυθμίσεις στην οθόνη εκκίνησης όπου βρίσκονται όλες οι εφαρμογές της συσκευής.
2. Στις Ρυθμίσεις θα βρούμε μια επιλογή Sign in to your iPhone (εγγραφείτε στο iPhone σας).
3. Εμφανίζεται όταν το επιλέξουμε ένα παράθυρο που μας ρωτάει αν δεν έχουμε Apple ID ή το ξεχασαμε.
4. Πατώντας εκεί εμφανίζεται η επιλογή να Δημιουργήσουμε ένα Apple ID.
5. Με την επιλογή του, εισάγουμε την ημερομηνία γέννησης μας.
6. Όταν τη βάλουμε, πάνω δεξιά πατάμε το Next (Επόμενο).
7. Βάζουμε το όνομα και το επίθετο μας. Πατάμε Next,
8. και μια διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email), προτεινόμενα μία που ήδη έχουμε γιατί θα είναι πιο απλό. Αυτή η διεύθυνση θα είναι το Apple ID μας. Πατάμε Next (Επόμενο) πάνω δεξιά.
9. Με την επιλογή Επόμενο, το κινητό μας ζητά να βάλουμε έναν κωδικό ασφαλείας. Τον επικυρώνουμε βάζοντας τον δύο φορές (πάνω και κάτω).
10. Με το Επόμενο πάμε στο ακόλουθο βήμα, όπου θέτουμε τη χώρα διαμονής μας.
11. Αμέσως μετά πρέπει να γράψουμε το FaceTime number μας, δηλαδή τον αριθμό τηλεφώνου που έχουμε.
12. Στο τελευταίο βήμα επιλέγουμε ποιον τρόπο θα έχει η Apple να επικοινωνεί μαζί μας σε τυχόν προβλήματα επικύρωσης με τους κωδικούς μας. Έχουμε την επιλογή του email ή του κινητού τηλεφώνου.
13. Αφού διαλέξουμε και πατήσουμε Επόμενο, αποστέλλεται ένας κωδικός στο email ή κινητό, τον τοποθετούμε στην καρτέλα με τις παύλες.
14. Εμφανίζονται οι όροι ασφάλειας και συμμετοχής μας στο σύστημα Apple ID. Πρέπει για να συνεχίσουμε να συμφωνήσουμε με τους όρους αφού τους διαβάσουμε προσεκτικά. Πατάμε λοιπόν την επιλογή Agree/Συμφωνώ. Μετά από αυτό, μπαίνουμε πια με sign in στο iCloud.
15. Μας ζητείται ο κωδικός που ανοίγει την οθόνη της συσκευής μας (κωδικός ξεκλειδώματος), ΟΧΙ ο κωδικός PIN της κάρτας μας.15. Μας ζητείται ο κωδικός που ανοίγει την οθόνη της συσκευής μας (κωδικός ξεκλειδώματος), ΟΧΙ ο κωδικός PIN της κάρτας μας.
16. Στο επόμενο βήμα μας τίθεται η ερώτηση τί θέλουμε να κάνουμε με τα δεδομένα του iPhone/iPad μας. Αυτό αφορά στις σημειώσεις, τα ημερολόγια, τις υπενθυμίσεις μας, τις επαφές. Αν θέλουμε να συγχωνευτούν στην Apple ID μας, επιλέγουμε Συγχώνευση (merge). Αν όχι, Ακύρωση (cancel). Εδώ ολοκληρώνεται και η διαδικασία απόκτησης Apple ID.
Τι να προσέξουν οι γονείς
Η εφαρμογή δεν περιέχει μόνο πλεονεκτήματα, αλλά και σημεία που μπορεί να καταλήξουν δυσάρεστα για το παιδί:
- η ευκολία με την οποία μπορεί ένα παιδί να βλέπει τους φίλους του και αγαπημένα πρόσωπα ενδέχεται να το αποπροσανατολίζει. Το να βλέπει κανείς ένα άτομο σχεδόν σα να βρίσκεται στο ίδιο δωμάτιο μπορεί να προκαλέσει και διάσπαση από υποχρεώσεις, διάβασμα, έναν περίπατο, δραστηριότητες μάθηση. Όπως κάθε άλλο εργαλείο που προσφέρει το διαδίκτυο, χρειάζεται διαχείριση και έλεγχος στο χρόνο που περνά το παιδί μέσα στην εφαρμογή.
- όταν ένα παιδί μιλάει με ένα άτομο στο FaceTime, δεν μπορεί να ελέγξει ποιός ακούει τελικά όσα μοιράζεται με τον αποδέκτη της κλήσης. Δεν μπορεί να ξέρει αν είναι κάποιος άλλος στο δωμάτιο και ακούει τη συνομιλία. Μπορεί με αυτή την ψευδαίσθηση ιδιωτικότητας να εκτεθούν πληροφορίες που το παιδί θεωρεί οτι τις επικοινωνεί εμπιστευτικά σε ένα άτομο. Αυτό είναι ένα στοιχείο που χαρακτηρίζει τις συνομιλίες γραπτού, προφορικού λόγου και βίντεο και στις υπόλοιπες εφαρμογές, πόσο μάλλον όταν η συνομιλία είναι αυθόρμητη και ρέει μέσω κάμερας.
- το φαινόμενο του cyberbullying (διαδικτυακός εκφοβισμός) που εντοπίζεται και στις άλλες πλατφόρμες επικοινωνίας αφορά και το FaceTime. Με την επιλογή ενός screenshot (φωτογραφία στιγμής που βγαίνει από το κινητό) την ώρα μιας κλήσης είναι σχετικά εύκολο να εκτεθούν πιο προσωπικά στιγμιότυπα και κομμάτια της ζωής του/της ανήλικου/ης που ίσως προκαλέσουν αναστάτωση και αρνητικά συναισθήματα αν δημοσιοποιηθούν.
- εφόσον το FaceTime είναι ένα εργαλείο με live κάμερα υπάρχει πιθανότητα οι ανήλικοι να αναπτύξουν ριψοκίνδυνη συμπεριφορά όπως το να μοιραστούν πολύ προσωπικές στιγμές.
- Είναι πολύ σημαντικό να έχουμε επικοινωνήσει στα παιδιά τους κινδύνους που προκύπτουν από τη μετάδοση προσωπικών στιγμών τους. Μπορείτε να διαβάσετε ένα σχετικό οδηγό εδώ.
Πώς να μπλοκάρουμε κάποιον στο FaceTime
Στο FaceTime είναι διαθέσιμη η επιλογή του block για ανεπιθύμητες κλήσεις και μηνύματα. Εφόσον το παιδί χρησιμοποιεί το FaceTime, είναι καλό να του έχουμε δείξει πώς να μπλοκάρει έναν αριθμό αν η επικοινωνία του προκαλεί δυσφορία. Η διαδικασία είναι σχετικά απλή: Πηγαίνουμε στις ρυθμίσεις του κινητού. Εκεί υπάρχει το κεφάλαιο FaceTime. Αν το πατήσουμε, έχει την επιλογή Block Contact. Όταν την επιλέξουμε στο τέλος της λίστας αναγράφεται το Add new (προσθέστε νέα επαφή). Εκεί μας εμφανίζεται η λίστα των επαφών, και διαλέγουμε την επαφή που επιθυμούμε να μπλοκάρουμε.