Γιατί λέμε “ΝΑΙ” στη χρήση του διαδικτύου από τα παιδιά
line

images

Από το 1977  οπότε και εγκαταστάθηκε ο πρώτος οικιακός υπολογιστής μέχρι σήμερα ελάχιστες οικογένειες  δε διαθέτουν στο σπίτι τους κάποια ηλεκτρονική συσκευή που να συνδέεται στο διαδίκτυο. Η σημερινή γενιά των παιδιών μαθαίνει να πλοηγείται στο διαδίκτυο πριν ακόμα καταφέρει να μιλήσει σωστά. Το ερώτημα των γονιών δεν είναι άλλο από το αν πρέπει ή όχι να επιτρέπουν στα παιδιά να το χρησιμοποιούν από πολύ νεαρή ηλικία.
Έχουν διεξαχθεί πολλές έρευνες προκειμένου αυτό το ερώτημα να απαντηθεί με βάση επιστημονικά δεδομένα και τα αποτελέσματα μέχρι στιγμής είναι διττά.  Κάποιοι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι τα μικρά παιδιά δεν πρέπει να εκτίθενται καθόλου σε οθόνες, ενώ κάποιοι άλλοι ότι η χρήση του διαδικτύου είναι ευεργετική σε ένα ισορροπημένο περιβάλλον που συνδυάζεται με μια σειρά από άλλες δραστηριότητες, όπως η ανθρώπινη αλληλεπίδραση και η άσκηση.
Η σωματική δραστηριότητα  και η ανθρώπινη αλληλεπίδραση θα διαδραματίζει πάντα ένα πολύ σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη του παιδιού και η χρήση ηλεκτρονικών  υπολογιστών δεν πρέπει να αντικαταστήσει ή να είναι επιζήμια για αυτές τις εμπειρίες. Στο σωστό περιβάλλον η ενασχόληση με το διαδίκτυο μπορεί να προσφέρει νέες εκπαιδευτικές εμπειρίες  στα μικρά παιδιά και να τα βοηθήσει να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους και να διευρύνουν τους ορίζοντές τους.
Πρόσβαση σε έναν πλούτο  πληροφοριών
Τα παιδιά που δεν έχουν πρόσβαση στο μαγικό κόσμο του διαδικτύου μπορούν να αντλήσουν πληροφορίες μόνο από τους γονείς, τους φίλους ή το σχολείο. Το διαδίκτυο τους προσφέρει γρήγορα και εύκολα μια τεράστια βιβλιοθήκη  υλικού που τους επιτρέπει να ανακαλύψουν νέα πράγματα.
Συντονισμός χεριού-ματιού
Εκπαιδευτικά παιχνίδια που απαιτούν από τα παιδιά να ακολουθήσουν τα αντικείμενα και να αλληλοεπιδρούν μαζί τους μπορεί να βοηθήσει το συντονισμό ματιών χεριών τους, μια κατάσταση κατά την οποία πολλά παιδιά αντιμετωπίζουν πρόβλημα. Επίσης μπορεί να βοηθήσει στο να κατανοήσουν  το πώς να αλληλοεπιδρούν με τα συστήματα, για παράδειγμα, γνωρίζοντας ότι το πάτημα του δεξιού κουμπιού θα επιφέρει την επιθυμητή ενέργεια.
Γλωσσικές δεξιότητες
Γνωρίζοντας ότι μπορούν  να ζητήσουν να βρουν σχεδόν τα πάντα στο διαδίκτυο γεννιέται η επιθυμία στα παιδιά να ψάξουν και να βρουν υλικό μέσα από τις μηχανές αναζήτησης και εν συνεχεία διαβάζουν και αξιολογούν τα αποτελέσματα της εκάστοτε αναζήτησης.  Με την πάροδο του χρόνου βελτιώνεται η γλωσσική τους ικανότητα, γίνονται πιο ακριβείς στην περιγραφή της πληροφορίας που αναζητούν και πιο έμπειροι στην εύρεση των πληροφοριών που θέλουν. Η υπερπληθώρα πληροφόρησης μαθαίνει στο παιδί να ιεραρχεί, να αξιολογεί, να εντοπίζει αυτό που του είναι χρήσιμο και ενδιαφέρον.
Τεχνικές γνώσεις
Όταν προκύπτουν προβλήματα τεχνικής φύσης στα προγράμματα που χρησιμοποιούν τα παιδιά (π.χ. προβλήματα σύνδεσης) μαθαίνουν χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια να τα αντιμετωπίζουν αποκτώντας γνώσεις για τις οποίες υπό άλλες συνθήκες  θα έπρεπε να δαπανήσουν πολλές ώρες για να διδαχθούν.

Η χρήση της τεχνολογίας λοιπόν μπορεί να είναι επωφελής για την ανάπτυξη του παιδιού όταν χρησιμοποιείται σωστά, με μέτρο και σε συνδυασμό και όχι εις βάρος των άλλων δραστηριοτήτων του. Επίσης πολύ σημαντικό είναι το περιεχόμενο με το οποίο έρχεται σε επαφή το παιδί να είναι ποιοτικό  και αυτό μπορεί να εξασφαλιστεί, ιδιαίτερα για τα μικρά παιδιά, μέσω των ρυθμίσεων γονικού ελέγχου.