Πολλά μέσα της νέας τεχνολογίας χρησιμοποιούνται επιτυχώς στην εκπαίδευση παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες, τα οποία δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν στο μαθησιακό έργο, έχουν ανάγκη από περισσότερο χρόνο, εμφανίζουν σε πολλές περιπτώσεις διάσπαση προσοχής και έχουν ανάγκη από συνεχή ενίσχυση και ανατροφοδότηση. Οι νέες τεχνολογίες δίνουν τη δυνατότητα δημιουργίας ενός ψηφιακού περιβάλλοντος που ενισχύει την χρήση των αισθήσεων από μεριάς του μαθητή, κάτι που δεν είναι πάντα εύκολο στην περίπτωση της συμβατικής εκπαίδευσης.
Έρευνες που έχουν γίνει κατά καιρούς έχουν δείξει ότι παιδιά με ελλειμματική προσοχή, με δυσλεξία, με φυσικές αδυναμίες κ.α. κατάφεραν με τη χρήση των ΤΠΕ να παράγουν σημαντικά μαθησιακά αποτελέσματα. Οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες διευκολύνονται με τη συχνή, υπομονετική και ευχάριστη επανάληψη, με την πολύ-αισθητηριακή προσέγγιση στο γνωστικό υλικό, με την παροχή προτύπων επιθυμητής συμπεριφοράς. Μάλιστα έχει αποδειχθεί ότι ο εγκέφαλος αυτών των παιδιών λειτουργεί καλύτερα με την τεχνολογία.
Όπως προκύπτει μέσα από μελέτες τα οπτικά και ακουστικά ερεθίσματα που προσφέρει ο Η/Υ, η καθαρή και τακτική εμφάνιση του κειμένου, τα διάφορα είδη λογισμικού για τη διόρθωση των λαθών και τη παραπομπή σε γραμματικούς κανόνες, οι γραμματικές ασκήσεις και οι επεξεργαστές κειμένου βοηθούν πολύ αυτά τα παιδιά. Άλλωστε πλέον οι εκπαιδευτικοί έχουν πολλά εργαλεία στα χέρια τους που μπορούν να χρησιμοποιήσουν για την εκπαίδευση παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες.
Υπάρχουν απλοποιημένα πληκτρολόγια, οθόνες αφής, πληκτρολόγιο αναγνώρισης της ομιλίας και σύνθεσης του ήχου, λογισμικά που βοηθούν στην ορθοφωνία και την ανάπτυξη του λόγου, την αντιμετώπιση προβλημάτων μνήμης και συγκέντρωσης της προσοχής, καθώς και την υπέρβαση των προβλημάτων ανάγνωσης και γραφής που αντιμετωπίζουν τα δυσλεκτικά παιδιά.
Άλλη έρευνα έχει δείξει ότι η τεχνολογία βοηθά στην ανάπτυξη δεξιοτήτων. Για παράδειγμα, έχει βρεθεί ότι η καλή ποιότητα προγραμμάτων και λογισμικών, μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες να αναπτύξουν ελλιπείς δεξιότητες όπως αυτές που σχετίζονται με τη συγκέντρωση, τη μνήμη, την αλληλουχία και την παρατηρητικότητα.
Επίσης έχει βρεθεί ότι η εικονική πραγματικότητα της οθόνης με τη χρήση των κατάλληλων προγραμμάτων, μπορεί να τονώσει την αυτοπεποίθηση των παιδιών και να τα βοηθήσει να αναπτύξουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και στις ικανότητές τους γεγονός που στη συνέχεια επιδρά θετικά στις σχολικές τους επιδόσεις.
Το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου διαθέτει μια εργαλειοθήκη για παιδιά με ειδικές μαθησιακές ανάγκες «StarToolKit» που αφορά σε θέματα διαδικτυακής ασφάλειας.
Πηγές:
Ράπτης Α. (2001), Μάθηση και Διδασκαλία στην Εποχή της Πληροφορίας.
www.greatschools.org