Οι διαφημίσεις στο Instagram μπορούν να εμφανιστούν σε πολλά διαφορετικά μέρη, από τις δημοσιεύσεις στο newsfeed σε βίντεο ή εικόνες σε Instagram Stories. Συνήθως είναι εύκολο να τις διακρίνουμε καθώς υπάρχει ετικέτα “Sponsored” ή “ad” στην εικόνα ή στο βίντεο. Ωστόσο δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που κάποιος που έχετε ακολουθήσει έχει πληρώσει για να προωθήσει ή να υποστηρίξει ένα συγκεκριμένο προϊόν, υπηρεσία ή τόπο, γεγονός το οποίο όμως δεν είναι ευδιάκριτο. Επίσης, στο Instagram δεν είναι ασυνήθιστο να βλέπετε διάσημους να μιλούν για το νέο μακιγιάζ, τα ρούχα ή τις διακοπές τους. Πώς ξέρετε αν έχουν πληρωθεί για αυτές τις αναρτήσεις;
Ακολουθούν μερικές απλές συμβουλές για να μπορείτε να ξεχωρίζετε τις διαφημίσεις στο Instagram.
Προσέξτε τα hashtags
Ένας από τους ευκολότερους τρόπους να εντοπιστεί μια χορηγία είναι μέσω των hashtags που χρησιμοποιούνται. Πολλές διασημότητες θα χρησιμοποιήσουν τα hashtags #spon, #sp ή #ad για να δείξουν ότι έχουν πληρωθεί για να προωθήσουν ένα προϊόν καθώς και τα πιο προφανή #Sponsored ή #Promotion. Επίσης άλλα hashtags που θα πρέπει να σας υποψιάσουν είναι:
- #gifted: για να δείξουν ότι τους έχει σταλεί ένα προϊόν δωρεάν.
- #invited: έχουν επισκεφθεί δωρεάν το συγκεκριμένο χώρο (συνήθως για εστιατόρια και ξενοδοχεία).
- #aff ή #affiliated: αυτό δείχνει ότι μια διασημότητα έχει πληρωθεί για να συνεργαστεί με ένα εμπορικό σήμα
- #spon ή #sp: Αυτές είναι συντομογραφίες του «χορηγού» και χρησιμοποιούνται όταν κάποιος έχει πληρώσει για να δημοσιεύσει ένα μήνυμα σχετικά με ένα προϊόν.
Κοιτάξτε προσεκτικά την εικόνα
Να σκέφτεστε πάντα τι υπάρχει στην εικόνα: είναι ένα προϊόν το κύριο σημείο εστίασης μιας εικόνας ή είναι απλά τυχαίο; Γιατί ένας διάσημος θα δημοσίευε μια εικόνα ενός αντικειμένου;
Πολλές διασημότητες πληρώνονται για να προωθήσουν συγκεκριμένα αντικείμενα ή μάρκες. Οι φωτογραφίες αυτές είναι συνήθως είτε μόνο για αυτό το αντικείμενο, είτε εστιάζουν στη μάρκα του αντικειμένου.
Ελέγξτε την ανάρτηση
Στο Instagram εμφανίζονται συνήθως μόνο οι τρεις πρώτες γραμμές του κειμένου. Κάνοντας κλικ στην επιλογή “διαβάστε περισσότερα” στο κάτω μέρος της ανάρτησης, μπορείτε να ελέγξετε αν υπάρχει ένδειξη χορηγίας.
Χρησιμοποιήστε δεξιότητες κριτικής σκέψης
Ποιος δημοσίευσε την εικόνα; Είναι αξιόπιστος και τι άλλο περιεχόμενο συνήθως δημοσιεύει; Σκεφτείτε τι κερδίζουν από την ανάρτηση αυτής της εικόνας.
Τι λέει για την εικόνα; Μπορεί η εικόνα να έχει επεξεργαστεί ή να εστιάζει επίτηδες σε συγκεκριμένο αντικείμενο;
Γιατί; Γιατί το δημοσίευσε; Πώς ήθελε να νιώσετε ή τι θέλει να κάνετε;
Τι γράφει στην ανάρτηση; Εάν μια διασημότητα ευχαριστεί μια μάρκα για ένα προϊόν, τότε αυτό είναι μια σοβαρή ένδειξη ότι έχει πληρωθεί για να προωθήσει το προϊόν.
Συμβουλές για γονείς και φροντιστές
Μιλήστε με τα παιδιά σχετικά με τη διαφήμιση στο Instagram και σε άλλους ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης που χρησιμοποιούν. Ενημερώστε τα ότι υπάρχει προωθημένο περιεχόμενο και αναλύστε τους λόγους που γίνεται αυτό. Όταν οι εταιρίες γνωρίζουν τι διαβάζει κάποιος στο διαδίκτυο, τι ψάχνει, από που και πότε το ψάχνει, τότε μπορούν να δημιουργήσουν ένα διαδικτυακό προφίλ για τον χρήστη και να του προβάλουν προϊόντα ή υπηρεσίες που να τον ενδιαφέρουν. Σκοπός είναι να αυξήσουν την καταναλωτική του διάθεση και να του δημιουργήσουν νέες ανάγκες.
Δείτε περισσότερα και μάθετε τρόπους για να προστατευτείτε από τις στοχευμένες διαφημίσεις στο διαδίκτυο στον σχετικό οδηγό του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου.
Πηγή: Childnet