Αξιολόγηση BIK+: οι φωνές των παιδιών και οι γνώσεις εμπειρογνωμόνων διαμορφώνουν το ψηφιακό μέλλον της Ευρώπης
line

Τρία χρόνια μετά την υιοθέτηση της ευρωπαϊκής στρατηγικής για ένα καλύτερο Διαδίκτυο για τα παιδιά (BIK+), δημοσιεύεται η πρώτη ολοκληρωμένη αξιολόγηση της στρατηγικής, προσφέροντας μια στιγμή ορόσημο για την κατανόηση του τρόπου με τον οποίο η Ευρώπη εξελίσσεται προς ένα ασφαλέστερο, πιο ενδυναμωτικό και χωρίς αποκλεισμούς ψηφιακό περιβάλλον για τα παιδιά και τους νέους.

Η στρατηγική BIK+ ξεκίνησε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Μάιο του 2022 και βασίζεται στη διαδικτυακή ασφάλεια των παιδιών. Αυτή η πρώτη αξιολόγηση συντάχθηκε με τη χρήση άμεσων πληροφοριών από περισσότερους από 750 παιδιά και νέους —συμπεριλαμβανομένων εκείνων που προέρχονται από ευάλωτα υπόβαθρα— καθώς και από διαβουλεύσεις με πάνω από 360 ενήλικες ενδιαφερόμενους, όπως εκπαιδευτικούς, γονείς, εκπροσώπους της κοινωνίας των πολιτών, ακαδημαϊκούς, εκπροσώπους της βιομηχανίας και εμπειρογνώμονες από τον τομέα χάραξης πολιτικής. Συνολικά, οι φωνές τους προσφέρουν μια ολοκληρωμένη άποψη για τις επιτυχίες της στρατηγικής, καθώς και για τις προκλήσεις που παραμένουν.

Ακούγοντας τους νέους

Τα παιδιά και οι νέοι χαιρέτισαν τις προσπάθειες για τη δημιουργία ασφαλέστερων διαδικτυακών χώρων, αλλά επισημάνθηκαν επίμονα ζητήματα όπως η έκθεση σε επιβλαβές περιεχόμενο, οι διαδικτυακές απάτες και οι παραβιάσεις της ιδιωτικής ζωής. Πολλοί ζήτησαν σαφέστερα, πιο προσβάσιμα εργαλεία αναφοράς και απλούστερες πολιτικές απορρήτου, ειδικά για τους νεότερους χρήστες και τα άτομα με αναπηρία. Η αξιολόγηση διαπίστωσε επίσης την ισχυρή θέληση των νέων να συμμετέχουν περισσότερο στη διαμόρφωση ψηφιακών περιβαλλόντων, από το σχεδιασμό των πλατφορμών έως τη χάραξη πολιτικής σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο.

Η ψηφιακή ενδυνάμωση αναδείχθηκε ως βασική προτεραιότητα. Οι νέοι συμμετέχοντες εξέφρασαν την ανάγκη για περισσότερη πρακτική εκπαίδευση, κατάλληλη για κάθε ηλικία, η οποία περιλαμβάνει μαθήματα για τον αλφαβητισμό στα μέσα ενημέρωσης, τη διαχείριση της ιδιωτικής ζωής και την υπεύθυνη χρήση των αναδυόμενων τεχνολογιών, όπως η τεχνητή νοημοσύνη (AI).

Συστάσεις ενηλίκων

Οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς συμφώνησαν με πολλές από τις ανησυχίες που εξέφρασαν τα παιδιά, αναγνωρίζοντας παράλληλα τη δική τους ανάγκη για μεγαλύτερη υποστήριξη στην πλοήγηση των ψηφιακών κινδύνων. Πολλοί από τους ενήλικες που συμβουλεύτηκαν εξέφρασαν την επιθυμία για βελτιωμένη εκπαίδευση ψηφιακού αλφαβητισμού, σαφέστερη καθοδήγηση σχετικά με αναδυόμενες τεχνολογίες, όπως η τεχνητή νοημοσύνη, και καλύτερα εργαλεία για την υποστήριξη των ρόλων τους ως ψηφιακών μεντόρων.

Οι εμπειρογνώμονες προσδιόρισαν συστημικά κενά που πρέπει να αντιμετωπιστούν, όπως η ανάγκη για διαρκή έρευνα σχετικά με τις ψηφιακές εμπειρίες των παιδιών, η βελτίωση της ρυθμιστικής συνοχής μεταξύ των κρατών μελών και η ενίσχυση των διατομεακών συνεργασιών.

Συστάσεις για μελλοντική δράση

Με βάση τα πορίσματα, η έκθεση προτείνει περαιτέρω μέτρα δράσης για την Επιτροπή, τα κράτη μέλη και τη βιομηχανία, περιλαμβάνοντας:

  1. Απλοποίηση μηχανισμών αναφοράς: Διασφάλιση του φιλικού προς τους γονείς σχεδιασμού εργαλείων αναφοράς σε όλες τις πλατφόρμες, με σαφείς οδηγίες και παρακολούθηση.
  2. Ενίσχυση της ψηφιακής εκπαίδευσης: Ενσωμάτωση του αλφαβητισμού στα μέσα ενημέρωσης, της χρήσης τεχνητής νοημοσύνης και ψηφιακής ανθεκτικότητας στα σχολικά προγράμματα, εξασφαλίζοντας τη συνεχιζόμενη εκπαίδευση των εκπαιδευτικών και την προσβασιμότητα για τους γονείς.
  3. Προώθηση της συμμετοχής των νέων: Δημιουργία δομημένων, συνεχών ευκαιριών για τα παιδιά να συμβάλουν στην ανάπτυξη των πλατφορμών και στη διαμόρφωση της ψηφιακής πολιτικής, όπως μέσω συμβουλευτικών συμβουλίων για νέους και περιφερειακών φόρουμ.
  4. Υποστήριξη οικογενειών και εκπαιδευτικών: Προώθηση μοντέλων μάθησης peer-to-peer και διαγενεακής μάθησης, ευαισθητοποίηση σχετικά με τα εθνικά κέντρα ασφαλούς Διαδικτύου και διασφάλιση περιεκτικής επικοινωνίας σχετικά με τα χαρακτηριστικά ασφάλειας των πλατφορμών.
  5. Γεφύρωση της πολιτικής και της πρακτικής: Συνεργασία για την ευθυγράμμιση εθνικών και ευρωπαϊκών στρατηγικών, με στόχο την εναρμόνιση των ρυθμίσεων και την ενίσχυση της λογοδοσίας μεταξύ των τομέων.

Κοιτάζοντας μπροστά

Η πρώτη αξιολόγηση επιβεβαιώνει ότι το BIK+ έχει ήδη ουσιαστικό αντίκτυπο, αλλά υπογραμμίζει τη συνεχιζόμενη ανάγκη για δράση σε έναν ολοένα και πιο περίπλοκο ψηφιακό κόσμο. Η έκθεση ενισχύει την άποψη ότι η δημιουργία ενός καλύτερου Διαδικτύου δεν αφορά μόνο την προστασία των παιδιών, αλλά και τη συμμετοχή, την εκπαίδευση και την κοινή ευθύνη.

Καθώς οι ψηφιακές τεχνολογίες εξελίσσονται, οι φωνές των παιδιών, των οικογενειών και των εκπαιδευτικών πρέπει να παραμείνουν στο επίκεντρο της διαμόρφωσης των πολιτικών και των πλατφορμών του μέλλοντος. Τα ευρήματα και οι συστάσεις που παρουσιάζονται στην αξιολόγηση αυτή προσφέρουν έναν πολύτιμο χάρτη πορείας για την ενίσχυση της στρατηγικής BIK+ και τη διασφάλιση ότι συνεχίζει να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των νεότερων ψηφιακών πολιτών της Ευρώπης.

Μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρη την έκθεση αξιολόγησης στρατηγικής BIK+ εδώ

Πηγή άρθρου και φωτογραφίας: Better Internet for Kids