ΕΛΣΤΑΤ: Έρευνα για τη χρήση τεχνολογιών πληροφόρησης και επικοινωνίας
line

Η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) ανακοινώνει στοιχεία για τον βαθμό χρήσης των νέων τεχνολογιών
από τα νοικοκυριά και τα μέλη τους. Τα στοιχεία προέρχονται από τη δειγματοληπτική Έρευνα Χρήσης
Τεχνολογιών Πληροφόρησης και Επικοινωνίας από Νοικοκυριά και Άτομα, έτους 2018.

Στην Έρευνα Χρήσης Τεχνολογιών Πληροφόρησης και Επικοινωνίας από Νοικοκυριά και Άτομα
ερευνήθηκαν 5.205 ιδιωτικά νοικοκυριά και ισάριθμα μέλη αυτών, σε ολόκληρη την Ελλάδα, με
προϋπόθεση την ύπαρξη ενός, τουλάχιστον, μέλους ηλικίας 16 – 74 ετών σε κάθε νοικοκυριό.

Από τα στοιχεία της εν λόγω έρευνας προκύπτει ότι 8 στα 10 νοικοκυριά έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο
από την κατοικία τους (ποσοστό 76,5%).

Την τελευταία δεκαετία (2009 – 2018) καταγράφεται αύξηση 100,8% στην πρόσβαση στο διαδίκτυο από
την κατοικία.

Ειδικότερα, στο ποσοστό των νοικοκυριών της Χώρας που έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο από την
κατοικία καταγράφεται, σε σχέση με το 2017, αύξηση 7,8%.

Περισσότεροι από 7 στους 10 (72,2%) ηλικίας 16 – 74 ετών έκαναν χρήση διαδικτύου κατά το Α’
τρίμηνο του 2018. Καταγράφεται αύξηση 3,3% σε σχέση με το 2017.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, χρήση του διαδικτύου σε τακτική βάση, δηλαδή, τουλάχιστον μία
φορά την εβδομάδα, πραγματοποιείται από το 96,6% όσων χρησιμοποίησαν το διαδίκτυο το Α’ τρίμηνο
του 2018. Περισσότερες από δύο φορές στη διάρκεια της ημέρας χρησιμοποίησε το διαδίκτυο το 90,5%
των τακτικών χρηστών.

Η συσκευή που χρησιμοποιείται περισσότερο για πρόσβαση στο διαδίκτυο είναι το κινητό ή «έξυπνο»
κινητό τηλέφωνο (smart phone) με ποσοστό 81,2% του πληθυσμού ηλικίας 16 – 74 ετών που είχαν
πρόσβαση στο διαδίκτυο το Α’ τρίμηνο του 2018 να τη χρησιμοποιούν.

8 στους 10 (76,5%), από όσους χρησιμοποίησαν το διαδίκτυο το Α’ τρίμηνο του 2018, συνδέθηκαν
στο διαδίκτυο εν κινήσει (εκτός κατοικίας και χώρου εργασίας), από φορητή συσκευή.

Το 76,5 % όσων χρησιμοποίησαν το διαδίκτυο το Α΄ τρίμηνο του 2018 συνδέθηκαν στο διαδίκτυο, εκτός της κατοικίας και του χώρου εργασίας τους, με χρήση κινητού τηλεφώνου ή smart phone, φορητού
υπολογιστή (laptop, notebook, netbook ή tablet) ή άλλης φορητής συσκευής. 

Από όσους συνδέθηκαν στο διαδίκτυο, εκτός της κατοικίας και του χώρου εργασίας τους, με κινητή
συσκευή, το 72,2% χρησιμοποίησε κινητό ή smart phone, το 16,5% φορητό ηλεκτρονικό υπολογιστή, το
12,7% tablet και το 0,9% άλλη συσκευή (π.χ. media player, φορητή κονσόλα παιχνιδιών, ηλεκτρονικό
αναγνώστη, smart ρολόι).

 

ΛΟΓΟΙ ΧΡΗΣΗΣ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ
Αναφορικά με τους λόγους χρήσης του διαδικτύου, παρατηρείται ότι, κατά το 2018, η αναζήτηση
πληροφοριών και υπηρεσιών είναι ο πρώτος κατά σειρά λόγος χρήσης του διαδικτύου με ποσοστό
89,4%.

  • Αναζήτηση πληροφοριών για προϊόντα και υπηρεσίες: 89,4%.
  • Αποστολή ή λήψη ηλεκτρονικών μηνυμάτων: 75,3%.
  • Συμμετοχή σε ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης (facebook, twitter, instagram, snapchat κ.λπ.):
    73,4%.
  • Μουσική (π.χ. web ραδιόφωνο, You Tube, μουσική συνεχούς ροής (streaming): 72,0%
  • Αναζήτηση πληροφοριών υγείας, σχετικά με ασθένειες, διατροφή, κακώσεις, τραύματα,
    παράγοντες που βελτιώνουν την υγεία κ.λπ. : 65,2%.
  • Πραγματοποίηση κλήσεων ή βιντεοκλήσεων, με χρήση web κάμερας μέσω του διαδικτύου
    (Skype, Facetime, Viber, Whats App κ.λπ.) : 61,1%.
  • Παρακολούθηση video (δωρεάν), κάνοντας χρήση υπηρεσιών διαμοιρασμού αρχείων (sharing
    services), όπως π.χ. από το You Tube: 59,3%.
  • Πραγματοποίηση τραπεζικών συναλλαγών: 37,8%.
  • Παιχνίδια: 31,2%.
  • Παρακολούθηση προγράμματος διαδικτυακής τηλεόρασης συνεχούς ροής (streamed), είτε
    ζωντανά είτε όχι (catch up), από τηλεοπτικούς σταθμούς: 17,1%.
  • Παρακολούθηση video on demand από εμπορικές εταιρείες (όπως Nova Go, Cosmote TV Go,
    Netflix): 10,6%.
  • Κλείσιμο ραντεβού online διαδικτυακά με γιατρό νοσοκομείου, μονάδας υγείας ΠΕΔΥ ή Κέντρου
    Υγείας: 9,8%.
  • Πώληση αγαθών ή υπηρεσιών μέσω δημοπρασιών, π.χ. μέσω e-Bay: 4,6%.

Με την έρευνα συλλέχθηκαν πληροφορίες αναφορικά με τις διαδικτυακές υπηρεσίες συνεργατικής
οικονομίας (collaborative economy), και πιο συγκεκριμένα, τις διαδικτυακές πλατφόρμες που
χρησιμοποιούνται για εξασφάλιση καταλύματος και υπηρεσιών μεταφοράς από ιδιώτες.

  •  1 στους 10 (9,6%), τη χρονική περίοδο Απριλίου 2017 – Μαρτίου 2018, χρησιμοποίησε
    πλατφόρμες (ιστοσελίδες ή εφαρμογές), προκειμένου να εξασφαλίσει κατάλυμα (δωμάτιο,
    διαμέρισμα, κατοικία, εξοχικό σπίτι διακοπών κ.λπ.) από άλλον ιδιώτη για προσωπική χρήση και
  • 1 στους 25 (4,2%) διευθέτησε τη μεταφορά / μετακίνησή του (π.χ. με αυτοκίνητο) από άλλον
    ιδιώτη, για προσωπική χρήση.

Σε σχέση με τα στοιχεία του έτους 2017, καταγράφεται αύξηση 88,2% στη χρήση ιστοσελίδων ή
εφαρμογών για την εξασφάλιση καταλύματος από άλλον ιδιώτη και αύξηση 133,3% στη χρήση
ιστοσελίδων ή εφαρμογών για τη διευθέτηση μεταφοράς / μετακίνησης από άλλον ιδιώτη.

ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ, ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Με την έρευνα συλλέχθηκαν πληροφορίες για θέματα που σχετίζονται με την εμπιστοσύνη, ασφάλεια
και προστασία των προσωπικών δεδομένων κατά τη χρήση του διαδικτύου, από οποιαδήποτε συσκευή,
αλλά και ειδικότερα από «έξυπνο» κινητό τηλέφωνο.

Για πολλές διαδικτυακές υπηρεσίες ζητείται από τους χρήστες να επιβεβαιώσουν την ταυτότητά τους.
Κάποιες διαδικτυακές υπηρεσίες απαιτούν για τη χρήση τους «ισχυρές» ηλεκτρονικές διαδικασίες
επαλήθευσης ταυτότητας και άλλες απλή σύνδεση με κωδικό πρόσβασης.

Ισχυρές θεωρούνται οι διαδικασίες ταυτοποίησης κατά τις οποίες χρησιμοποιούνται: α) φορητές
συσκευές (security tokens), οι οποίες παράγουν -με κρυπτογραφημένο αλγόριθμο- αριθμούς μιας
χρήσης και περιορισμένης διάρκειας και, σε συνδυασμό με τον κωδικό πελάτη (User ID), πιστοποιούν ότι η συναλλαγή προέρχεται από συγκεκριμένο χρήστη, β) ειδικές κάρτες ταυτοποίησης (με χρήση
συσκευής ανάγνωσης καρτών συνδεδεμένης με τον υπολογιστή), γ) κινητό τηλέφωνο (με κωδικό που
λαμβάνεται μέσω μηνύματος).

Απλή θεωρείται η διαδικασία ταυτοποίησης με την οποία η σύνδεση (login) γίνεται χρησιμοποιώντας
όνομα χρήστη (user name) και κωδικό (password). Συνήθως χρησιμοποιείται για πρόσβαση στον
λογαριασμό ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή στο προφίλ κοινωνικής δικτύωσης.

 

  • 9 στους 10 (87,8%) που χρησιμοποίησαν το διαδίκτυο κατά τη χρονική περίοδο Απριλίου 2017 –
    Μαρτίου 2018 χρησιμοποίησαν κάποια διαδικασία ηλεκτρονικής ταυτοποίησης.
  • 8 στους 10 (80,5%) που χρησιμοποίησαν το διαδίκτυο κατά τη χρονική περίοδο Απριλίου 2017 –
    Μαρτίου 2018 χρησιμοποίησαν «έξυπνο» κινητό τηλέφωνο, για προσωπική χρήση.
  • 6 στους 10 (59,1%) που χρησιμοποίησαν «έξυπνο» κινητό τηλέφωνο έχουν στο κινητό τους
    εγκατεστημένο λογισμικό ασφαλείας (antivirus, antispam, firewall), είτε αυτό είναι εγκατεστημένο
    αυτόματα / παρείχετο με το λειτουργικό σύστημα (42,5%) είτε το εγκατέστησαν με δική τους
    πρωτοβουλία και, ενδεχομένως, κατέβαλαν αντίτιμο γι’ αυτό (16,6%).
  • Ποσοστό 5,3% όσων χρησιμοποίησαν «έξυπνο» κινητό τηλέφωνο ανέφεραν ότι έχουν χάσει
    πληροφορίες, έγγραφα ή άλλου είδους δεδομένα από το τηλέφωνό τους, λόγω ιών ή
    προγραμμάτων «εχθρικού» τύπου.
  • Περισσότεροι από 4 στους 10 (43,5%), από όσους χρησιμοποίησαν «έξυπνο» κινητό τηλέφωνο,
    έχουν επιλέξει, τουλάχιστον μία φορά, περιορισμένη ή καμία πρόσβαση στα προσωπικά τους
    δεδομένα (όπως για παράδειγμα στην τοποθεσία τους ή στις επαφές τους) κατά τη χρήση ή
    εγκατάσταση μίας εφαρμογής.

Δείτε εδώ αναλυτικά τους πίνακες και τα διαγράμματα της έρευνας.

Font Resize
Contrast