Οι Γραμμές Βοηθείας του δικτύου Insafe συλλέγουν δεδομένα για τις κλήσεις που λαμβάνουν, οι οποίες έπειτα αναλύονται ανά τρίμηνα για να ερευνηθούν οι τάσεις και τα επείγοντα θέματα που προκύπτουν στην ασφάλεια των χρηστών του διαδικτύου.
Η πιο πρόσφατη συλλογή δεδομένων κάλυψε την περίοδο από τον Οκτώβριο έως τον Δεκέμβριο του 2018 και έλαβε 10.867 κλήσεις (αύξηση κατά την προηγούμενη περίοδο αναφοράς), οι οποίες αφορούσαν όλα τα ζητήματα. Το 54% των κλήσεων προέρχεται από εφήβους – σημαντική μείωση (11 ποσοστιαίες μονάδες) από την προηγούμενη περίοδο αναφοράς και 19% από την ηλικιακή ομάδα 5-11 ετών – δηλαδή υπήρξε αύξηση κατά έξι ποσοστιαίες μονάδες. Είναι πάντα δύσκολο να προσδιορίσουμε γιατί μπορεί να υπάρξει μια τέτοια διαφορά από μια περίοδο αναφοράς σε μια άλλη, αλλά οι γραμμές βοήθειας έχουν αναφέρει εδώ και αρκετό καιρό ότι τα διαδικτυακά θέματα επηρεάζουν κυρίως τα νεαρά και τα μικρότερα παιδιά, εν μέρει επειδή έχουν πρόσβαση σε συσκευές και σε διαδικτυακή σύνδεση σε πολύ νεαρή ηλικία.
Υπάρχει αύξηση τριών ποσοστιαίων μονάδων στον αριθμό των γονέων και των κοινωνικών λειτουργών που έρχονται σε επαφή με τηλεφωνικές γραμμές βοήθειας, γεγονός που αντικατοπτρίζει μη εκδόσιμη ανατροφοδότηση από τα Κέντρα Ασφαλούς Διαδικτύου (SIC) σχετικά με τη γενική άνοδο του προβληματισμού για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι νέοι στο διαδίκτυο. Η αυξημένη κάλυψη των μέσων ενημέρωσης τους τελευταίους μήνες μπορεί επίσης να συνέβαλε σε αυτήν την αύξηση.
- Ως συνήθως, ο κυριότερος λόγος επικοινωνίας με τις γραμμές βοήθειας είναι ο διαδικτυακός εκφοβισμός, ο οποίος αντιπροσωπεύει πάνω από το 16% όλων των κλήσεων.
- Οι ηλεκτρονικές προκλήσεις αποτελούν συνεχιζόμενη ανησυχία και το Momo (το οποίο αναφέρθηκε σε προηγούμενες εκθέσεις) εξακολουθεί να είναι κάτι με το οποίο έρχονται αντιμέτωπες οι γραμμές βοήθειας. Είναι δύσκολο να προσδιοριστεί ο καλύτερος τρόπος αντιμετώπισης αυτών των προκλήσεων χωρίς να προκαλέσει συναγερμό ή να ενθαρρύνει ακούσια τα παιδιά και τους νέους να τα ψάξουν.
- Ο εκβιασμός, η σεξουαλική εκμετάλλευση και ο εξαναγκασμός έχουν επισημανθεί από πολλές γραμμές βοήθειας με νέους που χρειάζονται υποστήριξη και καθοδήγηση για το πώς να αντιμετωπίσουν αυτό το είδος προβλήματος.
- Η εφαρμογή TikTok φαίνεται να αυξάνεται σε δημοτικότητα – πολλοί νέοι είναι εξοικειωμένοι με την εφαρμογή Musical.ly, η οποία αναλήφθηκε από το TikTok το 2018.
- Το Gaming και ιδιαίτερα το Fortnite (για άλλη μια φορά) υπογραμμίστηκαν από ορισμένες γραμμές βοήθειας που έχουν παρατηρήσει αύξηση των κλήσεων σχετικά με διάφορα θέματα, όπως ο χρόνος που αφιερώνεται στο διαδίκτυο, οι τσακωμοί μεταξύ γονέων και παιδιών και οι εθιστικές συμπεριφορές.
- Περισσότερες γραμμές βοήθειας χρησιμοποιούν τα κοινωνικά μέσα ενημέρωσης ως μέθοδο προσέγγισης στο κοινό-στόχο τους. Η γερμανική γραμμή βοήθειας ξεκίνησε ένα λογαριασμό Instagram το καλοκαίρι του 2018 και αναφέρει ότι αυτό αναπτύσσεται καλά. Ο λογαριασμός έχει πλέον επαληθευτεί και η σελίδα είναι ένας καλός τρόπος για να προσεγγίσετε ορισμένες από τις νεότερες ομάδες-στόχους.
Περισσότερες πληροφορίες: http://helplines.betterinternetforkids.eu/