«Η συνάντηση ήταν μια εξαιρετική ευκαιρία να αξιολογήσουμε πως άλλαξε η σχέση μας με την τεχνολογία κατά τη διάρκεια της πανδημίας, να μοιραστούμε τις προσωπικές μας απόψεις αλλά και να ακούσουμε τις εμπειρίες άλλων ανθρώπων από όλο τον κόσμο. Μέσω αυτού του συγκεκριμένου θέματος, ήταν εύκολο να αναπτύξουμε μια βαθύτερη κατανόηση της σχέσης μας με το Διαδίκτυο, καθώς και να προετοιμάσουμε τους εαυτούς μας και να κάνουμε προβλέψεις για τις αλλαγές που θα έρθουν ακόμη » δηλώνει η Ηλέκτρα η οποία εκπροσώπησε τη χώρα μας στο Internet Governance Forum 2020.
Οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες της εξ αποστάσεως μάθησης
Η συζήτηση του πάνελ Νέων ξεκίνησε με τον προβληματισμό σχετικά με την ποιότητα της εξ αποστάσεως μάθησης κατά τη διάρκεια της πανδημίας και κυρίως τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες που παρουσιάζει στους νέους.
Για την Catarina, εκπρόσωπο Νεολαίας του Better Internet For Kids από την Πορτογαλία, η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν ότι η μετάβαση στην ηλεκτρονική μάθηση έγινε σχεδόν μια νύχτα, χωρίς επαρκή προετοιμασία από τους εκπαιδευτικούς αλλά και από τους ίδιους τους μαθητές που δεν είχαν όλοι απαραίτητα το ικανότητες αυτοδιαχείρισης που απαιτεί αυτή η κατάσταση. Καθώς περνούσαν οι εβδομάδες, τα πράγματα βελτιώθηκαν και έγιναν πιο οργανωμένα, αλλά η Catarina πιστεύει ότι υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος για να είναι πραγματικά αποτελεσματική. “Η κατάσταση της εξ αποστάσεως μάθησης θα μπορούσε να μετατραπεί σε ευκαιρία, καθώς όλοι μαθαίνουμε να προσαρμόζουμε και να αξιοποιούμε στο έπακρο την ψηφιακή μορφή”. H Ηλέκτρα συμφώνησε ότι η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν αναμφισβήτητα το γεγονός ότι η μετάβαση στην εξ αποστάσεως μάθηση έγινε απότομα, χωρίς καθόλου ή πολύ μικρή προετοιμασία. Πέρα από τα συνηθισμένα τεχνικά ζητήματα, η Ηλέκτρα ανέφερε ότι για να συμμορφωθεί η τηλεκπαίδευση με το Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων (GDPR), κανένας μαθητής από το σχολείο της δεν επιτρέπεται να έχει τη φωτογραφική μηχανή του κατά τη διάρκεια διαδικτυακών μαθημάτων. Υπήρξαν επίσης περιπτώσεις εκφοβισμού στον κυβερνοχώρο μέσω των διαδικτυακών πλατφορμών που χρησιμοποιήθηκαν για μαθήματα. Όσον αφορά τις ευκαιρίες, ανέφερε ότι η τηλεκπαίδευση δε χρειάζεται να βασίζεται σε έντυπο σχολικό υλικό γεγονός βολικό, αλλά και πιο φιλικό προς το περιβάλλον. Επιπλέον, πολλά από τα καθημερινά περιστατικά που μπορούν να εκτροχιάσουν μια τάξη εκτός σύνδεσης (όπως ένας καθηγητής καθυστερεί λόγω της κυκλοφορίας, για παράδειγμα) δεν αποτελούν πλέον πρόβλημα.
Συναισθηματικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι νέοι κατά το lockdown
Όταν ρωτήθηκαν αν άτομα που βρίσκονται κοντά τους έχουν βιώσει κάποια διαδικτυακή συναισθηματική δυσφορία κατά τη διάρκεια της πανδημίας και αν πιστεύουν ότι οι γραμμές βοηθείας του Insafe θα μπορούσαν να βοηθήσουν τους ανθρώπους να ξεπεράσουν αυτές τις συναισθηματικές δυσκολίες κατά τη διάρκεια της πανδημίας, τόσο η Ηλέκτρα όσο και η Catarinaας συμφώνησαν ότι η μετάβαση από την ενεργή κοινωνική ζωή στο lockdown για μήνες δεν άφησε κανέναν αλώβητο.
Η Catarina, επεσήμανε το γεγονός ότι αυξημένος αριθμός διαδικτυακών χρηστών σημαίνει αύξηση όλων των ειδών των διαδικτυακών κινδύνων. “Όσο περισσότερα αυτοκίνητα υπάρχουν σε έναν δρόμο, τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα ενός αυτοκινητιστικού ατυχήματος – είναι το ίδιο στο διαδίκτυο”. Ως εκ τούτου, έχει παρατηρήσει μια αύξηση στον εκφοβισμό στον κυβερνοχώρο και τα περιστατικά που σχετίζονται με το sexting. Ένα άλλο ζήτημα για αυτήν ήταν το γεγονός ότι για τους περισσότερους από εμάς, η πλειονότητα των κοινωνικών μας ζωών ξεδιπλώθηκε σε πλατφόρμες κοινωνικών μέσων, που είναι ένας χώρος όπου οι χρήστες μοιράζονται γενικά μια πολύ επιμελημένη και επεξεργασμένη έκδοση της ζωής τους. Για την Catarina, το να είσαι μάρτυρας της «τέλειας» ζωής άλλων ανθρώπων στο διαδίκτυο κατά τη διάρκεια του lockdown έφερε ακόμα μεγαλύτερη αίσθηση απομόνωσης. “Οι γραμμές βοήθειας κάνουν πραγματικά τη διαφορά από αυτήν την άποψη επειδή είναι ανώνυμες και ελεύθερες, δεν υπάρχει φόβος για κρίση και το άτομο στο άλλο άκρο είναι επαγγελματίας – επομένως είναι ένα πολύ αξιόπιστο περιβάλλον.”
Η Ηλέκτρα τόνισε ότι τα διαδικτυακά ή τα παραδοσιακά μέσα δεν βοήθησαν πραγματικά στην ανακούφιση του άγχους που προκάλεσε η πανδημία και το lockdown διότι μετέφεραν παραπληροφόρηση, θεωρίες συνωμοσίας και γενικά αύξησαν την αίσθηση του άγχους όλων. Αντιθέτως, η πρόσβαση σε μια γραμμή βοήθειας με ειδικούς που μπορούν να παρέχουν ακριβείς πληροφορίες, βοήθεια και υποστήριξη αποδείχθηκε εξαιρετικά σημαντική.
Όπως είπε η Ηλέκτρα, “είναι σημαντικό να μπορείτε να καλέσετε έναν αριθμό στο τηλέφωνό σας και να λάβετε όλες τις πληροφορίες και την υποστήριξη που χρειάζεστε χωρίς να θέσετε σε κίνδυνο τη σωματική ή ψυχική σας υγεία”.
Τα αρνητικά και τα θετικά της ζωής στο lockdown
Οι εκπρόσωποι των νέων ρωτήθηκαν για τα δύο θετικά πράγματα που, μόλις επιστρέψουμε σε πιο «κανονικές» καθημερινές ρουτίνες, θα διατηρήσουν από αυτό το ασυνήθιστο έτος, και δύο αρνητικές πτυχές που θα ήθελαν να αφήσουν για πάντα.
, Η Catarina ανέφερε ως τα δυο πιο αρνητικά σημεία του 2020 την αυξημένη εξάρτηση από τις ψηφιακές τεχνολογίες και τις δυσκολίες ψυχικής και σωματικής υγείας που προκλήθηκαν από την πανδημία και την κοινωνική απόσταση. Στα θετικά, αυτή η άνευ προηγουμένου κατάσταση μας έδειξε από πρώτο χέρι τη δυνατότητα των ψηφιακών τεχνολογιών να επιτρέψουν σε άτομα από διαφορετικές ηπείρους να συμμετάσχουν σε ουσιαστικές συζητήσεις και εκδηλώσεις. Εξάλλου, οι τεχνολογικές λύσεις έχουν αποδειχθεί επωφελείς για όλους ανεξαρτήτου ηλικίας.
Για την Ηλέκτρα, μια θετική πτυχή του lockdown είναι ότι αύξησε τα ποσοστά ψηφιακού γραμματισμού στο γενικό πληθυσμό, και αυτό θα έχει καλές συνέπειες μακροπρόθεσμα. Ένα άλλο θετικό είναι το γεγονός τροφοδοτήθηκε η δημιουργικότητά μας και μας ξεκινήσαμε νεες δραστηριότητες ή χόμπι. Όσον αφορά τα αρνητικά αυτής της κατάστασης, η Ηλέκτρα παραδέχτηκε ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν είναι υποκατάστατο της δια ζώσης εκπαίδευσης. Ένιωσε επίσης ότι η αυξημένη ενασχόληση με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για επικοινωνία με φίλους και οικογένειες πρέπει να ήταν εξαιρετικά δύσκολη για τους νέους που είναι πολύ νέοι για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή για τους ηλικιωμένους που δεν έχουν τις δεξιότητες να τα χρησιμοποιούν.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το Διαδικτυακό Φόρουμ Διακυβέρνησης (ΙGF) επισκεφθείτε την πύλη Better Internet for Kids και intgovforum.org.
Πηγή: ΒΙΚ