Παιδί και οθόνη: Θέτοντας σωστά όρια
line

Shocked and surprised boy on the internet with laptop computer concept for amazement, astonishment, making a mistake, stunned and speechless or seeing something he shouldn't see

Yπάρχουν άπειροι τρόποι με τους οποίους τα ψηφιακά μέσα ενσωματώνονται στη ζωή των παιδιών και των γονέων. Παρά το γεγονός ότι γονείς αναφέρουν πώς επωφελούνται στην προσωπική, επαγγελματική και γονική ζωή τους από τα ψηφιακά μέσα, είναι αξιοσημείωτο ότι τόσοι πολλοί σε αυτή τη γενιά γονέων εξακολουθούν να παρακολουθούν αγωνιωδώς το χρόνο που ξοδεύουν στο διαδίκτυο.

Ο «χρόνος στην οθόνη» δεν είναι «καλός» ή «κακός» από μόνος του, αλλά είναι μάλλον συνοπτικός (αν και αρκετά ξεπερασμένος) τρόπος για να μιλάμε για εκατομμύρια διαφορετικούς τρόπους ύπαρξης, αλληλεπίδρασης, δημιουργίας και μάθησης με και μέσω μιας οθόνης.

Δεν συμφωνούν όλοι οι ειδικοί ότι τα ψηφιακά μέσα είναι πάντα επιβλαβή και πρέπει να περιοριστούν ή ότι το να επιτρέπεται παραπάνω ώρα των παιδιών στην οθόνη καθιστά κάποιον «κακό γονέα».

Στην πραγματικότητα, οι έρευνες δείχνουν ότι όταν οι γονείς περιορίζουν τη χρήση του διαδικτύου από τα παιδιά τους, εκτίθενται σε λιγότερους κινδύνους, αλλά επίσης χάνουν ευκαιρίες.

Οι γονείς που είναι ανοιχτοί στη βελτίωση των δικών τους ψηφιακών δεξιοτήτων, που δεν επιτρέπουν στον εαυτό τους να φοβούνται την τεχνολογία, είναι σε θέση να στηρίξουν καλύτερα τα παιδιά τους όταν αντιμετωπίσουν (αναπόφευκτα) κάποιο πρόβλημα.

Επίσης, οι γονείς μπορούν να αναζητήσουν ευκαιρίες να μιλούν και να μοιράζονται με τα παιδιά τους για το τι κάνουν στο διαδίκτυο, να μαθαίνουν ή να αγωνίζονται, αντί να τους λένε απλώς να το «απενεργοποιήσουν».

 

Τι να κάνετε:

  • Συζητήστε με τα παιδιά σας σχετικά με το τι κάνουν στο διαδίκτυο και με ποιον αλληλεπιδρούν.
  • Ζητήστε από τα παιδιά σας να βοηθήσουν στη δημιουργία μιας οικογενειακής συμφωνίας για την ενασχόληση με το διαδίκτυο.
  • Προσπαθήστε να εστιάσετε περισσότερο στις θετικές χρήσεις των ψηφιακών μέσων (τι μπορούν να κάνουν, τι είναι καλό να κάνουμε) αντί για τις αρνητικές χρήσεις (τι να μην κάνουμε, πότε πρέπει να το απενεργοποιήσετε).
  • Εάν ανησυχείτε για την ώρα της οθόνης, αναρωτηθείτε:
  1. Είναι το παιδί μου σωματικά υγιές και κοιμάται αρκετά;
  2. Το παιδί μου συνδέεται κοινωνικά με την οικογένεια και τους φίλους του εντός ή εκτός διαδικτύου;
  3. Το παιδί μου ασχολείται με τα μαθήματά του και επιτυγχάνει στο σχολείο;
  4. Το παιδί μου επιδιώκει ενδιαφέροντα και χόμπι (σε οποιαδήποτε μορφή);
  5. Το παιδί μου διασκεδάζει και να μαθαίνει μέσα από τη χρήση των ψηφιακών μέσων;

Μόνο όταν οι απαντήσεις σας είναι ως επί το πλείστων “όχι”, πρέπει να εστιάσετε στην αντιμετώπιση της προβληματικής χρήσης του διαδικτύου.

Τονίστε ότι η τεχνολογία είναι ένα εργαλείο, οπότε έχει σημασία ο τρόπος που το χρησιμοποιούμε.

Μοιραστείτε με τα παιδιά σας τους τρόπους με τους οποίους χρησιμοποιείτε το διαδίκτυο ως εργαλείο, καθώς επίσης και τα οφέλη και τα προβλήματα που αντιμετωπίζετε.

 

Πηγή: LSE Blog