Ενημέρωση: Νέα καταληκτική ημερομηνία υποβολής υποψηφιοτήτων 20/1/2021
Υπό την έγκριση του Υπ. Παιδείας και Θρησκευμάτων με Αριθ. Πρωτ. : Φ.14/141975/ΦΔ/146469/Δ1.
Σχέδιο Διαγωνισμών για την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2021
Η Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου διοργανώνεται κάθε χρόνο από το Πανευρωπαϊκό Δίκτυο Εθνικών Κέντρων Ενημέρωσης και Επαγρύπνησης INSAFE (https://www.betterinternetforkids.eu), με στόχο την προώθηση της ασφαλέστερης και πιο υπεύθυνης χρήσης των Online τεχνολογιών και των κινητών τηλεφώνων, ιδίως μεταξύ των παιδιών και των νέων σε όλο τον κόσμο. Η Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου θα εορταστεί φέτος στις 09/02/2021 σε πάνω από 160 χώρες στον κόσμο. Την ευθύνη οργάνωσης στη χώρα μας έχει το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου SaferInternet4Kids (www.saferinternet4kids.gr) το οποίο λειτουργεί από τον Ιούλιο του 2016 υπό την αιγίδα του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ). Οι πανελλήνιοι μαθητικοί διαγωνισμοί διοργανώνονται κάθε χρόνο από το 2016 και μετά υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων (Αριθ. Πρωτ. : Φ.14/141975/ΦΔ/146469/Δ1).
Το μήνυμα της φετινής ημέρας είναι: «Όλοι μαζί για ένα καλύτερο Διαδίκτυο»
Με αφορμή το σύνθημα της ημέρας το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου του ΙΤΕ, επίσημος εκπρόσωπος στην Ελλάδα του Πανευρωπαϊκού δικτύου INSAFE/INHOPE, διοργανώνει έναν πανελλήνιο σχολικό διαγωνισμό με στόχο οι μαθητές να αποτυπώσουν τις ιδέες τους για το πώς αντιλαμβάνονται τη θετική και ποιοτική χρήση του διαδικτύου, πως το διαδίκτυο διευκολύνει τη ζωή μας και τι πρέπει να προσέχουμε προκειμένου η ενασχόλησή μας με τον ψηφιακό κόσμο να έχει θετικό πρόσημο.
ΦΟΡΕΑΣ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ
Φορέας διοργάνωσης του διαγωνισμού είναι το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου το οποίο ξεκίνησε να λειτουργεί από το Ιούλιο του 2016 υπό την αιγίδα του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας και πιο συγκεκριμένα του Ινστιτούτου Πληροφορικής. Είναι επίσημος εκπρόσωπος στην Ελλάδα των Πανευρωπαϊκών Οργανισμών INSAFE / INHOPE που χαράσσουν την ευρωπαϊκή στρατηγική για ένα ασφαλές και ποιοτικό διαδίκτυο καθώς και ο αναγνωρισμένος εκπρόσωπος της Ελλάδας για το Expert Group on Safer Internet for Children της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ- ΟΡΟΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ
Το θέμα του Πανελλήνιου μαθητικού διαγωνισμού «Όλοι μαζί για ένα καλύτερο διαδίκτυο» είναι η θετική και ποιοτική χρήση του διαδικτύου στην καθημερινότητά μας και πως μπορούμε να αποκτήσουμε καλές πρακτικές χρήσης του ψηφιακού κόσμου. Είναι κοινό για όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες και τα παιδιά καλούνται ατομικά ή ομαδικά να δημιουργήσουν υλικό που να αναδεικνύει το θετικό-ποιοτικό περιεχόμενο στο διαδίκτυο. Ενθαρρύνονται συνέργειες μεταξύ σχολείων ή μεταξύ τάξεων. Οι μαθητές του νηπιαγωγείου και του δημοτικού είναι ελεύθεροι να επιλέξουν τη μορφή του υλικού που θα δημιουργήσουν ανάμεσα σε ζωγραφιά, κολλάζ, παραμύθι, βίντεο (διάρκειας το πολύ έως 2 λεπτά), παρουσίαση, τραγούδι κ.α. Οι μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου μπορούν να επιλέξουν τη δημιουργία υλικού σε μορφή σποτ (διάρκειας 1 λεπτού), σε μορφή τραγουδιού με σύνθεση δικής τους μουσικής, σε μορφή κόμικ, είτε να δημιουργήσουν μια εφαρμογή ή παρουσίαση. Φυσικά οποιαδήποτε πρωτότυπη ιδέα από τους μαθητές θα γίνει με χαρά αποδεκτή. Όλες οι εργασίες θα πρέπει να είναι πρωτότυπες και να μην εμπίπτουν στους νόμιμους περιορισμούς πνευματικών δικαιωμάτων άλλων. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη διάρκεια του οπτικοακουστικού υλικού όπου στην περίπτωση νηπιαγωγείων/δημοτικών δε θα πρέπει να ξεπερνάει τα 2 λεπτά και στην περίπτωση Γυμνασίων/Λυκείων το ένα λεπτό. Οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί θα καταθέτουν τα έργα των μαθητών ηλεκτρονικά σε ειδική διαμορφωμένη πλατφόρμα την οποία μπορείτε να βρείτε εδώ: https://saferinternet4kids.gr/sid/sid-2021/sid-2021-d/.
Τη φόρμα γονικής συναίνεσης μπορείτε να την κατεβάσετε από εδώ.
To Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου αναλαμβάνει όλη τη διαδικασία υλοποίησης του διαγωνισμού και θα διασφαλίσει τα προσωπικά δεδομένα και τα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. Η συμμετοχή των μαθητών/-τριών είναι προαιρετική και απαιτείται η σύμφωνη γνώμη των γονέων/κηδεμόνων για τη συμμετοχή τους και την άδεια ανάρτησης των έργων τους στο διαδίκτυο (περιλαμβάνεται σχετικό έγγραφο στην ηλεκτρονική φόρμα που πρέπει να συμπληρώσουν οι εκπαιδευτικοί για να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό).
Σε καμία περίπτωση δε θα προκύψουν έσοδα για το Ελληνικό κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου του ΙΤΕ ή για άλλον, από τα υποβληθέντα έργα (με εμπορία ή διαφήμιση κ.λπ.) και η χρήση των έργων θα γίνει μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς.
Προβλέπονται διαδικασίες αποτίμησής του διαγωνισμού και υλικό αξιολόγησης το οποίο θα συμπληρώνεται προαιρετικά από τους/τις εκπαιδευτικούς και τους/τις μαθητές/-ήτριες . Τη φόρμα αξιολόγησης μπορείτε να τη δείτε εδώ: https://forms.gle/Prr2nxgb3ToVZngw8
ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ
Ομάδες μαθητών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δημόσιων και ιδιωτικών Ελληνικών σχολικών μονάδων.
Στο διαγωνισμό μπορούν να λάβουν μέρος: – ένα μεμονωμένο τμήμα ενός σχολείου – μια ή περισσότερες τάξεις ενός σχολείου – μια ομάδα μαθητριών και μαθητών από περισσότερα τμήματα ή τάξεις ενός σχολείου – ένας μεμονωμένος μαθητής ή μαθήτρια – δύο ή περισσότερες τάξεις από διαφορετικές σχολικές μονάδες με σκοπό τη συνεργασία, την αλληλεπίδραση του μαθητικού δυναμικού και του εκπαιδευτικού προσωπικού και την από κοινού υποβολή δημιουργιών. Γι’ αυτό όχι μόνο επιτρέπονται αυτές οι συμπράξεις, αλλά και ενθαρρύνονται οι συμμετέχοντες να αναζητήσουν σχολεία-συνεργάτες για τη συμμετοχή τους στο διαγωνισμό.
ΧΡΟΝΟΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ :
Ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής των υποψηφιοτήτων ορίστηκε μετά από παράταση που δόθηκε η 20/1/2021. Ο διαγωνισμός δύναται να πραγματοποιηθεί εντός και εκτός ωρολογίου προγράμματος. Στην περίπτωση που επιλεχθεί από τους εκπαιδευτικούς να γίνει η προετοιμασία των μαθητών για τη συμμετοχή τους στο διαγωνισμό εντός του ωρολογίου προγράμματος προτείνεται η ώρα της πληροφορικής ή της τεχνολογίας για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και η ώρα της πληροφορικής, της ευέλικτης ζώνης ή των εργαστηρίων δεξιοτήτων για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Η διδασκαλία των επιμέρους γνωστικών αντικειμένων κρίνεται ότι δεν επιβαρύνεται αλλά εμπλουτίζεται και διευρύνεται με τρόπο δημιουργικό καθώς οι μαθητές μέσα από την όλη διαδικασία και με βιωματικό τρόπο θα ενημερωθούν για τους νέες τεχνολογικές τάσεις, ενώ ταυτόχρονα θα αφυπνισθούν για τους ενδεχόμενους κινδύνους.
Ο στόχος για τους μαθητές και τις μαθήτριες είναι:
- Να κατανοήσουν τι είναι το θετικό περιεχόμενο στο διαδίκτυο.
- Nα αποκτήσουν εικόνες δημιουργικής περιήγησης στο διαδίκτυο.
- Nα αναπτύξουν στο διαδίκτυο αξιακό σύστημα αντίστοιχο με του πραγματικού κόσμου.
- Να αποκτήσουν ενεργητική στάση σε θέματα ασφάλειας στο διαδίκτυο.
- Να αποκτήσουν κριτική ικανότητα στις πληροφορίες που διαβάζουν στο διαδίκτυο.
- Να καλλιεργήσουν δεξιότητες συνεργασίας και επικοινωνίας.
- Nα ενημερωθούν για τα δικαιώματα τους για προστασία στο διαδίκτυο.
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ
Για τη συμμετοχή των μαθητών στον διαγωνισμό θα πρέπει να συμπληρωθεί ηλεκτρονική φόρμα που βρίσκεται εδώ https://saferinternet4kids.gr/sid/sid-2021/sid-2021-d/ με τα παρακάτω υποχρεωτικά πεδία έως την καταληκτική ημερομηνία (20/01/2021):
Όνομα και Επώνυμο Υπευθύνου
Email Επικοινωνίας
Φορέας (Όνομα Σχολείου ή Οργανισμού)
Διεύθυνση Φορέα
Βαθμίδα Εκπαίδευσης (Α’/βάθμια ή Β’/βάθμια) και
Η εργασία ή το URL στο οποίο είναι μεταφορτωμένη
Αν η συμμετοχή είναι ζωγραφιά/ιές ή μια παρουσίαση ή μια εικονογραφημένη ιστορία τότε μπορεί να σταλεί ένα αρχείο σε μορφή .pdf ή .jpg ή .png ή .ppt ή .pptx ή .docx ή .doc. Το μέγιστο επιτρεπόμενο μέγεθος αρχείου είναι 15 ΜByte. Αν η συμμετοχή είναι βίντεο τότε μπορείτε να ανέβει το video στο διαδίκτυο (YouTube, Vimeo, κ.τ.λ.) και σταλεί η διεύθυνση URL. Τέλος αν η συμμετοχή είναι μια εφαρμογή τότε θα πρέπει να ανέβει στο διαδίκτυο και να μας σταλεί η διεύθυνση URL.
Καταληκτική Ημερομηνία Υποβολής Υποψηφιοτήτων: 20/1/2021
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ
Η πρώτη εργασία από κάθε εκπαιδευτική βαθμίδα θα προκύψει από ψηφοφορία των μελών του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου του ΙΤΕ.
Τα κριτήρια αξιολόγησης είναι τα εξής:
Δομή και παρουσίαση έργου
Το υπό αξιολόγηση έργο πρέπει να έχει την κατάλληλη δομή, συνέχεια, συνοχή και κατάλληλη παρουσίαση του θέματος έτσι ώστε να είναι ευδιάκριτοι και κατανοητοί οι στόχοι, οι εργασίες που έχουν γίνει από τους μαθητές και τα συμπεράσματα που έχουν εξαχθεί.
Αρτιότητα και περιεχόμενο
Το κάθε έργο αξιολογείται ανάλογα με την αρτιότητα του περιεχομένου του, το βαθμό εμβάθυνσης/εξέτασης όλων των πτυχών του υπό μελέτη θέματος, τις εργασίες που έχουν γίνει με σκοπό την επίτευξη του, τον τρόπο ανάλυσης των εργασιών που έχουν γίνει και τον τρόπο ανάλυσης των αποτελεσμάτων και συμπερασμάτων, τη γενικότερη ορθότητα και σαφήνεια του περιεχομένου κ.α. ούτως ώστε να δίδεται μια σωστή, τεκμηριωμένη και ολοκληρωμένη περιγραφή του όλου έργου.
Δημιουργικότητα και Πρωτοτυπία
Σημαντικό κριτήριο αποτελεί η πρωτοτυπία των έργων /εργασιών, με στόχο να αποφευχθεί η επανάληψη εργασιών που έχουν γίνει από μαθητές στο παρελθόν, έτσι ώστε να προωθηθούν και να υλοποιηθούν νέες, έξυπνες και λειτουργικές ιδέες των μαθητών σε θέματα ασφαλούς και ποιοτικής χρήσης του διαδικτύου.
Μήνυμα και βαθμός απήχησής του
Με το κριτήριο αυτό δίδεται έμφαση στην αποτελεσματικότητα του μηνύματος έτσι ώστε να υπάρχει ευαισθητοποίηση μεγάλου μέρους της μαθητικής κοινότητας για την ασφαλή χρήση του διαδικτύου.
ΕΠΑΘΛΟ
Θα αναδειχθούν οι τρείς καλύτερες υποψηφιότητες στις οποίες θα σταλούν σχετικά βραβεία. Στα υπόλοιπα σχολεία που θα συμμετάσχουν στο διαγωνισμό θα δοθεί ειδικός έπαινος συμμετοχής. Όλες οι δημιουργίες των μαθητών αναδεικνύονται μέσα από την ιστοσελίδα του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου SaferInternet4Kids.gr και αναρτώνται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που διατηρεί το Κέντρο. Οι καλύτερες δημιουργίες μπορεί να χρησιμοποιηθούν ως προωθητικό υλικό του Κέντρου.