Συμβουλές για εκπαιδευτικούς για την αντιμετώπιση των online επικίνδυνων προκλήσεων/παιχνιδιών
line

Επικίνδυνα διαδικτυακά «παιχνίδια» και online προκλήσεις που θέτουν σε κίνδυνο τη σωματική ακεραιότητα των χρηστών μονοπωλούν συχνά πυκνά την επικαιρότητα και κατά συνέπεια και το ενδιαφέρον των παιδιών μας. Όπως είναι φυσικό αυτές οι συζητήσεις- αναζητήσεις των παιδιών επεκτείνονται και κατά τη διάρκεια της σχολικής τους ζωής και είναι πολύ σημαντικό οι εκπαιδευτικοί να γνωρίζουν πώς να χειριστούν τέτοιες καταστάσεις, ενημερώνοντας τα για την επικινδυνότητα τέτοιων «παιχνιδιών» χωρίς όμως να  εξάρουν την αυξημένη λόγω ηλικίας περιέργειά τους.

Πιο συγκεκριμένα:

Διατηρήστε τη ψυχραιμία σας και ενημερωθείτε:Όταν ένα νέο επικίνδυνο διαδικτυακό παιχνίδι βρεθεί στην επικαιρότητα και αρχίζει να μονοπωλεί το ενδιαφέρον των παιδιών είναι  σημαντικό να παραμείνετε ήρεμοι και να ενημερωθείτε για όλες τις παραμέτρους αυτού του παιχνιδιού έτσι ώστε να μπορείτε να παρέμβετε ουσιαστικά και να αποφύγετε την παραπληροφόρηση που δημιουργεί ακόμα περισσότερες εντυπώσεις. Η Γραμμή βοήθειας Help-line του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, που είναι προσβάσιμη δωρεάν στο 210-6007686 μπορεί να σας δώσει όλες τις συμβουλές και τις κατευθύνσεις που χρειάζεστε.

Αποφύγετε να δείξετε οποιοδήποτε περιεχόμενο τρομακτικό ή μη:Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι ακόμη και αν κάτι μονοπωλεί το ενδιαφέρον τω ν παιδιών δεν είναι απαραίτητο όλα τα παιδιά να έχουν δει ή να έχουν ακούσει για αυτό. Μπορείτε να εκπαιδεύσετε τους νέους σχετικά με τους κινδύνους των online προκλήσεων χωρίς να τους δείξετε παραδείγματα ή να δώσετε λεπτομέρειες. Αντ ‘αυτού, εστιάστε στις βασικές συμβουλές και στρατηγικές που χρειάζονται οι νέοι για την ασφαλή πλοήγηση π.χ. δε μιλάμε στο διαδίκτυο με ανθρώπους που δε γνωρίζουμε στον πραγματικό κόσμο κ.α

Αποφύγετε τη στοχοποίηση  μια συγκεκριμένης online πρόκλησης και αναφερθείτε γενικά: Οι διαδικτυακές προκλήσεις ή τα επικίνδυνα διαδικτυακά παιχνίδια εμφανίζονται το ένα μετά το άλλο. Σήμερα, το ενδιαφέρον των παιδιών μπορεί να μονοπωλεί ένα συγκεκριμένο παιχνίδι αύριο όμως θα είναι κάποιο άλλο. Η καλύτερη στρατηγική δεν είναι να αναφερόμαστε ονομαστικά κάθε φορά σε μια online πρόκληση αλλά να προσπαθήσουμε να θωρακίσουμε το παιδί γενικότερα στις online επικίνδυνες προκλήσεις και να του παρέχουμε συμβουλές και κατευθύνσεις που θα του εξασφαλίζουν θετικές διαδικτυακές εμπειρίες.

Κρατήστε τις γέφυρες επικοινωνίας ανοιχτές: Είναι πολύ σημαντικό να χτίσετε μια σχέση εμπιστοσύνης με τα παιδιά έτσι ώστε αν κάτι συμβεί, όχι μόνο διαδικτυακά αλλά και γενικότερα, να έχουν το θάρρος και να μη διστάσουν να σας το εμπιστευτούν και να ζητήσουν τη βοήθεια σας.

Ενημερώστε τα παιδιά για το πώς να κάνουν αναφορά και πώς να αποκλείουν έναν ενοχλητικό χρήστη: Όλα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι πλατφόρμες παιχνιδιών προσφέρουν εργαλεία αναφοράς και αποκλεισμού τα οποία πρέπει να ενθαρρύνετε τα παιδιά να τα χρησιμοποιούν όταν κάτι ή κάποιος  τα ενοχλήσει/αναστατώσει διαδικτυακά . Μπορείτε να μάθετε περισσότερα μέσα από τον οδηγό report/block του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου.

Μιλήστε στα παιδιά  για την πίεση των συνομηλίκων τους και πως μπορούν να την αντιμετωπίσουν:   Ένα από τα βασικά ζητήματα που τίθενται σε σχέση με τις online προκλήσεις είναι η πίεση των συνομήλικων (peer pressure). Πολλές φορές οι νέοι φοβούνται τη διαφορετικότητα και προχωρούν σε πράξεις κάτω από την πίεση της γνώμης των συμμαθητών τους. Θωρακίστε τα παιδιά έτσι ώστε να μπορούν να πουν «όχι» χωρίς να σκέφτονται πως αυτό θα σχολιαστεί από τους υπόλοιπους ή αν θα έχει επίπτωση στην κοινωνική τους ζωή.

Συνεργαστείτε με τους γονείς ή τους κηδεμόνες: Η συνεργασία σχολείου – οικογένειας είναι απαραίτητη και στα θέματα που άπτονται της ασφαλούς χρήσης του διαδικτύου. Το παιδί θα πρέπει να λαμβάνει συντονισμένα τόσο από το σχολείο όσο και από την οικογένεια τις ίδιες συμβουλές και κατευθύνσεις ενώ παράλληλα εάν κάτι συμβεί θα πρέπει να είναι ενήμερο τόσο το σχολικό όσο και το οικογενειακό του περιβάλλον έτσι ώστε να του παρασχεθεί η καλύτερη δυνατή υποστήριξη.

Πηγή: Childnet