Διαγωνισμοί για την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2025
line

Με αφορμή τον εορτασμό της Ημέρας Ασφαλούς Διαδικτύου 2025, το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευναςπροκηρύσσει πανελλήνιο μαθητικό διαγωνισμό με διαφορετικά θέματα για την Πρωτοβάθμια και την Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Το θέμα του διαγωνισμού για τους μαθητές/τριες της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι: «Λέμε ΟΧΙ στον Διαδικτυακό Εκφοβισμό: Μαθαίνουμε, Προστατευόμαστε, Στηρίζουμε!» και για τους μαθητές/τριες της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης «Κοινωνικά δίκτυα: προστατεύοντας τους εαυτούς μας και τους φίλους μας».

Μαθητές/τριες από την Πρωτοβάθμια εκπαίδευση ατομικά ή ομαδικά καλούνται να δημιουργήσουν υλικό σχετικό με τις μορφές του διαδικτυακού εκφοβισμού, τα μέτρα αυτοπροστασίας, τις επιλογές διαχείρισης που έχει κάποιος είτε είναι θύμα είτε μάρτυρας ενός περιστατικού.

Ο στόχος για τους μαθητές και τις μαθήτριες της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι:
  • Να μάθουν και να υιοθετήσουν ορθές συμπεριφορές διαδικτυακής χρήσης.
  • Να μάθουν να αναγνωρίζουν τις μορφές του διαδικτυακού εκφοβισμού και τους ορθούς τρόπους αντιμετώπισής του.
  • Να αναπτύξουν στρατηγικές απόκρισης στη διαδικτυακή βία, συμπεριλαμβανομένης της αναφοράς της (report) και του αποκλεισμού (block).
  • Να αποκτήσουν κριτική ικανότητα και ενσυναίσθηση στο διαδίκτυο.
  • Να καλλιεργήσουν δεξιότητες συνεργασίας και επικοινωνίας, υπευθυνότητα και κοινωνικές δεξιότητες.

Μαθητές/τριες από την Δευτεροβάθμια εκπαίδευση ατομικά ή ομαδικά καλούνται να δημιουργήσουν υλικό σχετικό με τους κινδύνους που ελλοχεύουν κατά τη χρήση των κοινωνικών δικτύων όπως π.χ επαφές με αγνώστους, παραπληροφόρηση, αποκάλυψη προσωπικών δεδομένων, ακατάλληλο περιεχόμενο, υπερβολική χρήση, απάτες, rabbit hole effect (η πρακτική δηλαδή του να εμφανίζονται ατελείωτα προτεινόμενα βίντεο σχετικά με το βίντεο που κάθε φορά βλέπει ο χρήστης, που στόχο έχει να παρασέρνει το χρήστη στο να αφιερώνει ακόμα περισσότερο χρόνο στο διαδίκτυο), πρακτικές digital marketing που επηρεάζουν παιδιά και νέους όπως π.χ influencer marketing κ.α. Επιπρόσθετα στο υλικό θα πρέπει να αναφέρονται και τρόποι αυτοπροστασίας και προστασίας γενικά της κοινότητας. Ο στόχος για τους μαθητές/μαθήτριες της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι:

  • Να μάθουν και να υιοθετήσουν ορθές συμπεριφορές διαδικτυακής χρήσης.
  • Να μάθουν να αναγνωρίζουν τους κινδύνους που ελλοχεύουν στα κοινωνικά δίκτυα και τους ορθούς τρόπους αντιμετώπισής τους.
  • Να αναπτύξουν στρατηγικές απόκρισης στη διαδικτυακή βία,  σε περιπτώσεις αποπλάνησης ή εξαπάτησης συμπεριλαμβανομένης της αναφοράς (report) και του αποκλεισμού (block).
  • Να αποκτήσουν κριτική ικανότητα και ενσυναίσθηση στο διαδίκτυο.
  • Να καλλιεργήσουν δεξιότητες συνεργασίας και επικοινωνίας, υπευθυνότητα και κοινωνικές δεξιότητες.

 

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ

  • Ο διαγωνισμός στοχεύει στην επίτευξη προκαθορισμένου στόχου μέσα από οργανωμένες δράσεις.
  • Προβάλλει ουσιαστικές, σύγχρονες και επιστημονικά ακριβείς γνώσεις.
  • Ανταποκρίνεται σε συγκεκριμένες και υπαρκτές ανάγκες στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
  • Συνάδει με τα αντίστοιχα Προγράμματα Σπουδών και επιπροσθέτως συμβάλλει στον εμπλουτισμό των διδακτικών τους στόχων/προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων.
  • Είναι παιδαγωγικά κατάλληλος για το σύνολο του μαθητικού πληθυσμού.
  • Παρέχει διευκολύνσεις, ώστε να μπορούν να παρακολουθούν όλοι/όλες οι μαθητές/τριες ανεξαρτήτως μαθησιακού, κοινωνικού-πολιτισμικού υποβάθρου (π.χ. ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών ή/και αναπηρία, Ελληνική γλώσσα ως δεύτερη ή ως ξένη γλώσσα, διαφορετικό κοινωνικό-πολιτισμικό υπόβαθρο).
  • Σέβεται τα ατομικά χαρακτηριστικά του μαθητικού πληθυσμού που απευθύνεται, καθώς και τις διαφορετικές δυνατότητες πρόσβασης των μαθητών/τριών στη γνώση.
  • Προάγει την ατομική, συνεργατική, βιωματική, διερευνητική και εργαστηριακή προσέγγιση της γνώσης, καθώς και την ανάπτυξη δεξιοτήτων και στάσεων.
  • Ενθαρρύνει την κριτική σκέψη και τη δημιουργικότητα.
  • Αποτελεί δίαυλο διασύνδεσης κι επικοινωνίας του σχολείου με την ευρύτερη κοινότητα.
  • Προάγει το σεβασμό στη διαφορετικότητα και να προωθεί την κατανόηση διαφορετικών πολιτισμών (δεν έχει χαρακτήρα προπαγανδιστικό, προσηλυτιστικό, έμφυλων διακρίσεων, προώθησης αυταρχικών, ξενοφοβικών νοοτροπιών, κ.ά.).
  • Δεν έχει ως αυτοσκοπό τη διαφήμιση και την προώθηση εμπορικών συμφερόντων.
  • Πληροί τους κανόνες προσβασιμότητας για όλο το μαθητικό πληθυσμό, καθώς και τους ισχύοντες κανόνες ασφάλειας και υγιεινής.
  • Προβλέπει τη συνεργασία με τους/τις εκπαιδευτικούς Γενικής και Ειδικής Εκπαίδευσης, το Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π., όπου υπάρχει, προκειμένου να πραγματοποιηθούν οι απαραίτητες προσαρμογές κατά την υλοποίηση του προγράμματος.
  • Προβλέπει διαδικασία αποτίμησης και συνοδεύεται από εργαλεία αξιολόγησης, τα οποία συμπληρώνονται από τους/τις εκπαιδευτικούς του σχολείου

 

ΟΡΟΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ – ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ

Eνθαρρύνονται συνέργειες μεταξύ σχολείων, μεταξύ τάξεων ή μεταξύ μαθητών/τριών. Οι μαθητές/τριες όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων προτείνεται ελεύθερα να επιλέξουν τη μορφή του υλικού που θα δημιουργήσουν (ζωγραφιά, κολλάζ, παραμύθι, ποίημα, βίντεο/σποτ, παρουσίαση, κουΐζ, τραγούδι, κόμικς, εφαρμογή κ.α.). Φυσικά οποιαδήποτε άλλη πρωτότυπη ιδέα από τους μαθητές/τριες θα γίνει με χαρά αποδεκτή.

Όλες οι εργασίες θα πρέπει να είναι πρωτότυπες και να μην εμπίπτουν στους νόμιμους περιορισμούς πνευματικών δικαιωμάτων άλλων (προσοχή ιδιαίτερα στη μουσική των τραγουδιών).

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη διάρκεια του οπτικοακουστικού υλικού το οποίο δε θα πρέπει να ξεπερνά τα 2 λεπτά σε όλες τις βαθμίδες.

Οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί θα καταθέσουν τα έργα των μαθητών/τριών ηλεκτρονικά στις ειδικά διαμορφωμένες πλατφόρμες τις οποίες μπορείτε να βρείτε παρακάτω.

Διαγωνισμός για τους μαθητές/τριες της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης : «Λέμε ΟΧΙ στον Διαδικτυακό Εκφοβισμό: Μαθαίνουμε, Προστατευόμαστε, Στηρίζουμε!»

Διαγωνισμός για τους μαθητές/τριες της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης: «Κοινωνικά δίκτυα: προστατεύοντας τους εαυτούς μας και τους φίλους μας»

Η συμμετοχή των μαθητών/τριών είναι προαιρετική και απαιτείται η σύμφωνη γνώμη των γονέων/κηδεμόνων για τη συμμετοχή τους και την άδεια ανάρτησης των έργων τους στο διαδίκτυο. Τη φόρμα συναίνεσης μπορείτε να τη βρείτε εδώ και είναι υποχρεωτικό να υποβληθεί μαζί με το έργο/έργα των μαθητών/τριών.

Το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου αναλαμβάνει όλη τη διαδικασία υλοποίησης του διαγωνισμού και θα διασφαλίσει τα προσωπικά δεδομένα και τα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. (Ν. 2121/1993 «Πνευματική ιδιοκτησία, συγγενικά δικαιώματα και πολιτιστικά θέματα» [ΦΕΚ 25/Α/04-03-1993], όπως ισχύει. Συγκεκριμένα: Άρθρο 1  «πνευματική ιδιοκτησία» , Άρθρο 3 «περιουσιακό δικαίωμα», Άρθρο 4 «ηθικό δικαίωμα», Άρθρο 12 «μεταβίβαση»)

Σε καμία περίπτωση δε θα προκύψουν έσοδα για το Ελληνικό κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου του ΙΤΕ ή για άλλον, από τα υποβληθέντα έργα (με εμπορία ή διαφήμιση κ.κλπ.) και η χρήση των έργων θα γίνει μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς.

 

ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ

Μαθητές/τριες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δημόσιων και ιδιωτικών σχολικών μονάδων σε Ελλάδα και Ελληνικά σχολεία του εξωτερικού.

Στο διαγωνισμό μπορούν να λάβουν μέρος: – ένα μεμονωμένο τμήμα ενός σχολείου – μια ή περισσότερες τάξεις ενός σχολείου – μια ομάδα  μαθητών/τριών από περισσότερα τμήματα ή τάξεις ενός σχολείου – ένας μεμονωμένος μαθητής ή μαθήτρια – δύο ή περισσότερες τάξεις από διαφορετικές σχολικές μονάδες με σκοπό τη συνεργασία, την αλληλεπίδραση του μαθητικού δυναμικού και του εκπαιδευτικού προσωπικού και την από κοινού υποβολή δημιουργιών. Γι’ αυτό και όχι μόνο επιτρέπονται αυτές οι συμπράξεις αλλά ενθαρρύνονται οι συμμετέχοντες να αναζητήσουν σχολεία-συνεργάτες για τη συμμετοχή τους στο διαγωνισμό.

 

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ

Για τη συμμετοχή των μαθητών/τριών στον διαγωνισμό, οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί θα καταθέσουν τα έργα των μαθητών/τριών ηλεκτρονικά στις ειδικά διαμορφωμένες πλατφόρμες τις οποίες μπορείτε να βρείτε παρακάτω:

Διαγωνισμός για τους μαθητές/τριες της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης : «Λέμε ΟΧΙ στον Διαδικτυακό Εκφοβισμό: Μαθαίνουμε, Προστατευόμαστε, Στηρίζουμε!»

Διαγωνισμός για τους μαθητές/τριες της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης «Κοινωνικά δίκτυα: προστατεύοντας τους εαυτούς μας και τους φίλους μας»

 Η συμπλήρωση της φόρμας θα πρέπει να γίνει εντός της προθεσμίας υποβολής έργων (01/10/2024-20/12/2024).

Τα υποχρεωτικά πεδία που πρέπει να συμπληρωθούν είναι τα εξής:

  • Όνομα και Επώνυμο Υπευθύνου
  • Email Επικοινωνίας
  • Φορέας (Όνομα Σχολείου ή Οργανισμού)
  • Διεύθυνση Φορέα
  • Βαθμίδα Εκπαίδευσης (Α’/βάθμια ή Β’/βάθμια) και
  • Η εργασία ή το URL στο οποίο είναι μεταφορτωμένη

Αν η συμμετοχή είναι ζωγραφιά/ιές ή μια παρουσίαση ή μια εικονογραφημένη ιστορία τότε μπορεί να σταλεί ένα αρχείο σε μορφή .pdf ή .jpg ή .png ή .ppt ή .pptx ή .docx ή .doc. Το μέγιστο επιτρεπόμενο μέγεθος αρχείου είναι 15 ΜByte. Αν η συμμετοχή είναι βίντεο τότε μπορεί να ανέβει το video στο διαδίκτυο (YouTube, Vimeo, κ.τ.λ.) και να σταλεί η διεύθυνση URL. Τέλος αν η συμμετοχή είναι μια εφαρμογή τότε θα πρέπει να ανέβει στο διαδίκτυο και να μας σταλεί η διεύθυνση URL.

Το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου θα ανεβάσει όλες τις συμμετοχές του διαγωνισμού σε ειδική σελίδα στο saferInternet4kids.gr και θα διενεργηθεί ψηφοφορία μεταξύ των μελών του προκειμένου να αναδειχτούν οι καλύτερες συμμετοχές για τον διαγωνισμό ανά βαθμίδα εκπαίδευσης. Θα βραβευτεί ένα έργο από κάθε κατηγορία (Νηπιαγωγείο-Δημοτικό-Γυμνάσιο-Λύκειο).

Προβλέπονται διαδικασίες αποτίμησης του διαγωνισμού και υλικό αξιολόγησης το οποίο θα συμπληρώνεται  από τους/τις εκπαιδευτικούς. Τις φόρμες αξιολόγησης μπορείτε να τις βρείτε παρακάτω:

Διαγωνισμός για τους μαθητές/τριες της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης : «Λέμε ΟΧΙ στον Διαδικτυακό Εκφοβισμό: Μαθαίνουμε, Προστατευόμαστε, Στηρίζουμε!»

Διαγωνισμός για τους μαθητές/τριες της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης «Κοινωνικά δίκτυα: προστατεύοντας τους εαυτούς μας και τους φίλους μας»

 

ΧΡΟΝΟΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ 

Ως ημερομηνία έναρξης του διαγωνισμού ορίζεται η 01/10/2024 και ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής των υποψηφιοτήτων ορίζεται η 20/12/2024. Ο διαγωνισμός δύναται να πραγματοποιηθεί εντός και εκτός ωρολογίου προγράμματος. Στην περίπτωση που επιλεχθεί από τους εκπαιδευτικούς να γίνει η προετοιμασία των μαθητών/τριών για τη συμμετοχή τους στο διαγωνισμό εντός του ωρολογίου προγράμματος προτείνεται η ώρα της πληροφορικής ή της τεχνολογίας για τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση και η ώρα της πληροφορικής, της ευέλικτης ζώνης ή των εργαστηρίων δεξιοτήτων για την Πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Η διδασκαλία των επιμέρους γνωστικών αντικειμένων κρίνεται ότι δεν επιβαρύνεται αλλά εμπλουτίζεται και διευρύνεται με τρόπο δημιουργικό σύμφωνα πάντα με τους στόχους που τίθενται στο πρόγραμμα σπουδών καθώς οι μαθητές/τριες μέσα από την όλη διαδικασία, με βιωματικό τρόπο θα ενημερωθούν για τις νέες τεχνολογικές τάσεις, θα μάθουν για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους στον ψηφιακό κόσμο και θα υιοθετήσουν ορθές πρακτικές διαδικτυακής συμπεριφοράς.

Καταληκτική Ημερομηνία Υποβολής Υποψηφιοτήτων: 20/12/2024

 

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ

Δομή και παρουσίαση έργου:

Το υπό αξιολόγηση έργο πρέπει να έχει την κατάλληλη δομή, συνέχεια, συνοχή και κατάλληλη παρουσίαση του θέματος έτσι ώστε να είναι ευδιάκριτοι και κατανοητοί οι στόχοι, οι εργασίες που έχουν γίνει από τους μαθητές (χωρίς μεγάλη συμμετοχή από πλευράς εκπαιδευτικού) και τα συμπεράσματα που έχουν εξαχθεί.

Αρτιότητα και περιεχόμενο:

Το κάθε έργο αξιολογείται ανάλογα με την αρτιότητα του περιεχομένου του, το βαθμό εμβάθυνσης/εξέτασης όλων των πτυχών του υπό μελέτη θέματος, τις εργασίες που έχουν γίνει με σκοπό την επίτευξη του, τον τρόπο ανάλυσης των εργασιών που έχουν γίνει και τον τρόπο ανάλυσης των αποτελεσμάτων και συμπερασμάτων, τη γενικότερη ορθότητα και σαφήνεια του περιεχομένου κ.α. ούτως ώστε να δίδεται μια σωστή, τεκμηριωμένη και ολοκληρωμένη περιγραφή του όλου έργου.

Δημιουργικότητα και Πρωτοτυπία:

Σημαντικό κριτήριο αποτελεί η πρωτοτυπία των έργων/εργασιών, με στόχο να αποφευχθεί η επανάληψη εργασιών που έχουν γίνει από μαθητές στο παρελθόν, έτσι ώστε να προωθηθούν και να υλοποιηθούν νέες, έξυπνες και λειτουργικές ιδέες των μαθητών σε θέματα ασφαλούς και ποιοτικής χρήσης του διαδικτύου.

Μήνυμα και βαθμός απήχησής του:

Με το κριτήριο αυτό δίδεται έμφαση στην αποτελεσματικότητα του μηνύματος έτσι ώστε να υπάρχει ευαισθητοποίηση μεγάλου μέρους της μαθητικής κοινότητας για την ασφαλή χρήση του διαδικτύου.

 

ΕΠΑΘΛΟ

Θα αναδειχθούν οι τέσσερις καλύτερες υποψηφιότητες, μία από κάθε εκπαιδευτική βαθμίδα. Οι δημιουργίες των μαθητών (τόσο των βραβευθέντων όσο επιλεκτικά κάποιων συμμετεχόντων) αναδεικνύονται μέσα από την ιστοσελίδα του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου SaferInternet4Kids.gr και αναρτώνται για εκπαιδευτικούς σκοπούς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Δεν προβλέπεται χρηματικό βραβείο, ενώ για την ανάρτηση των έργων των μαθητών είναι υποχρεωτικό να υποβληθεί και η φόρμα συναίνεσης των γονιών η οποία βρίσκεται εδώ.